EASA start het project 'Helikopter onderwater ontsnapping' samen met de Britse luchtvaartautoriteit CAA. Het project zal zowat € 600.000 kosten en wordt gefinancierd met fondsen van het Europese Horizon project.
Dit onderzoeksproject beantwoordt aan de veiligheidsaanbeveling (SR) 2016-016 van de UK Air Accident Investigation Branch (UK AAIB) rapport AAR 1/2016 over het ongeval met helikopter G-WNSB op 23 augustus 2013: “Het wordt aanbevolen dat de European Aviation Safety Agency een onderzoeksprogramma start om realistische gegevens te leveren om regelgeving met betrekking tot evacuatie en overlevingskansen van inzittenden van commerciële helikopters die offshore opereren beter te ondersteunen. Dit programma moet de kenmerken van de onderwaterevacuatie van helikopters beter kwantificeren en de omstandigheden omvatten die representatief zijn voor de werkelijke offshore-operaties en de demografie van passagiers."
EASA heeft in 2020 opdracht gegeven voor een eerste beoordeling van de aard van het onderzoek. De resultaten van het eerste onderzoeksproject 'Evacuatie van helikopters onderwater' gaven een uitgebreide beoordeling van de momenteel beschikbare informatie over ontsnapping onder water, stelden tekortkomingen vast en adviseerden verder werk om dit gebrek aan informatie.
Twee van de aanbevelingen met de hoogste prioriteit die in het vorige project zijn geïdentificeerd, zullen door dit onderzoeksproject worden aangepakt, namelijk 1. de krachten die nodig zijn om de nooduitgangen onder water uit te duwen en 2. hoe onderwater uit de passagierscabine van een helikopter ontsnappen met een volledige bezetting van bemanning en passagiers.
Bij de bouw van helikopters worden de zware motoren (turbines) boven de passagierscabine geplaatst. Bij een crash in het water draait de helikopter door de zwaartekracht om met de turbines naar beneden waardoor de cabine 180° naar onder in het water terechtkomt. Water, desoriëntatie, beperkte plaats en paniek zijn de ingrediënten van een moeilijke redding van de inzittenden.
Het project moet informatie verschaffen ter ondersteuning van toekomstige aangepaste regelgeving die gericht is op het vergroten van de kansen op een succesvolle ontsnapping bij ongevallen met helikopters. Deze regelgeving zou mogelijk kunnen leiden tot wijzigingen van de certificeringsspecificaties voor helikopters (CS-27 en CS-29), Air Operations Rules voor offshore-operaties met helikopters (HOFO) en aanvullende luchtwaardigheidsspecificaties (Part 26 en CS 26).
De output zal ook waardevolle technische informatie opleveren ter ondersteuning van de ontwikkeling van de eVTOL- en stedelijke luchtmobiliteitsregels, vereisten en middelen om te voldoen aan materiaal om de overlevingskansen van inzittenden na ongevallen tijdens operaties boven water te verbeteren.
Verdere informatie over dit project.
Crash met Nederlandse NH90
Dit EASA-project is geen 'ver van ons bed project'. Op 19 juli 2020 crashte een Nederlandse NH90 met vier bemanningsleden aan boord nabij Aruba in zee en kostte luitenants ter zee Christine Martens en Erwin Warnies het leven. Ze verloren hun leven door verdrinking. De twee andere inzittenden overleefden de crash.
Het onderzoek (lees het rapport hier) wees uit naar een ganse reeks onvolkomenheden die bijgedragen hebben aan deze crash. Een aangepaste regelgeving, follow-up en uitvoering zouden kunnen bijdragen tot een betere overlevingskans voor de bemanningsleden.