In Nederland is het al een feit, ook in de UK is het beslist en reeds in uitvoering. De SAR (Search & Rescue) operatie's worden daar uitgevoerd door privaat helikopteroperatoren en niet meer door de strijdkrachten.
Ook in Belgie onderzoekt het kabinet van Minister Vandeput de privatisering van de reddingsvluchten per helikopter boven zee. "We gaan bekijken of privébedrijven dit niet goedkoper kunnen, zonder dat aan kwaliteit wordt ingeboet", zei een bron bij het kabinet van defensieminister Steven Vandeput (N-VA) aan Het Nieuwsblad.
In Nederland gebeuren reddingen op zee nu al door de Oostendse NHV Group en die staan ook klaar om de Belgische SAR uit te voeren mocht de kans zich aandienen; ook andere operatoren zouden een dergelijke opdracht graag binnenhalen. Het logische gevolg zou wel zijn dat de luchtmachtbasis in Koksijde (EBFN) op termijn dicht zou gaan; vorig jaar werd de basis reeds "gedegradeerd" tot een sub-basis van de basis Bevekom (EBBE). Wat dan met de vier nieuwe NH90 Marine-helikopters die zijn aangekocht en waarvan er reeds drie in Koksijde operationeel zijn. Maar die zijn volgens het kabinet té performant om alleen maar reddingen op zee mee uit te voeren. Echter als je de reddingen op zee weghaalt bij de NH-90 NFT's moet men zich wel afvragen welke taken dan nog overblijven voor specifieke marine-helikopters. Wel zullen tegen eind van het decenium zowel de Seakings als de laatste Alouettes uit dienst genomen zijn.
Volgens legervakbond ACOD zien veel militairen, en met name de piloten bij Defensie, de bui al hangen. "Ze zoeken nu al andere oorden op, omdat ze geen goed oog hebben in zo'n privatisering." Nu is het reeds lang gemeengoed dat helikopterpiloten na hun opleiding en na een solide ervaring bij Defensie maar al te graag overstappen naar de burgeroperatoren. En de operatoren van hun kant hebben natuurlijk veel interesse in goed opgeleide en ervaren turbinepiloten....
Weer een item dat ongetwijfeld een staartje zal krijgen.