Helikopters en de woestijn van Mali zijn blijkbaar niet de beste vrienden.
Nadat Nederland zijn helikopters moest terugtrekken uit de woestijn van Mali waar ze deelnamen aan de operatie Minusma moest het Duitse opperbevel in Mali nu ook beslissen om de NH-90 helikopters die daar in actie zijn aan de grond te houden. De Duitse luchtmacht heeft alle vluchten met NH90-helikopters opgeschort vanwege sporen van slijtage in een motor. Alleen in noodgevallen mogen de helikopters nog gebruikt worden.
Ook Nederland kwam in Januari tot de conclusie dat de toestellen die in Mali aan de slag zijn geweest een zeer grondige revisie moesten hebben vooraleer zij terug konden vliegen voor Defensie. De zandwoestijn in Mali is duidelijk niet de beste omgeving om met helikopters te vliegen.
Wanneer en of de Duitse helikopters weer mogen vliegen is nog niet bekend en zal afhangen van de aard en de graad van de slijtage. Voorlopig mag er alleen mee gevlogen worden voor noodgevallen.
De Nederlandse grondtroepen in Mali zijn nu ook afhankelijk voor medische evacuaties van de Duitse helikopters en de 'grounding' van deze helikopters zal dus impact hebben op de operatie's van onze troepen daar. Al in 2015 kwamen de problemen met de Duitse NH-90 helikopters uitgebreid in de publieke arena en werd een uitgebreid actieplan uitgevoerd om de inzetbaarheid van de NH-90 te verbeteren.
Foto copyrights: Matthias Kabel
Update: 20/10/2017
Defensie laat weten dat de missie terug is opgestart.
De missie was begin deze maand stilgelegd voor extra controles naar aanleiding was van een snoeihard rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) over een mortierongeluk in Mali waardoor twee militairen omkwamen en een derde zwaargewond raakte. Met de extra inspectie wilde Defensie vooral het thuisfront ook gerust stellen.
Wat betreft de Duitse NH-90 die worden ingezet bij medische evacuatie van Nederlands legerpersoneel laat Defensie weten dat de toestellen waar nodig kunnen worden ingezet en er dus geen beperking is voor de missie.