Bezig met laden...

Logboek

Kaman laat met succes zijn autonome Kargo UAV vliegen

Kaman laat met succes zijn autonome Kargo UAV vliegen

Kaman, die reeds in januari 2023 aankondigde de bouw van haar K-MAX helikopters stop te zetten, kan nu met trots de eerste vlucht van de grootschalige KARGO UAV, een speciaal gebouwd, autonoom, expeditie-bevoorradingsvoertuig, aankondigen.

Deze belangrijke mijlpaal, die reeds plaatsvond in december 2023 maar slechts nu werd bekendgemaakt, betekent een belangrijke prestatie in de voortgang van de vliegtesten. De ontwikkeling van deze middelzware UAS, die in 2021 werd gestart om tegemoet te komen aan de logistieke behoeften voor operaties van het Amerikaanse Korps Mariniers, is nu in volle gang.

“Het is moeilijk om het gevoel van voldoening te beschrijven dat je voelt als je de UAV (unmanned aerial vehicle) voor de eerste keer ziet opstijgen" zei Romin Dasmalchi, algemeen directeur van KARGO UAV. “Dit team heeft hard gewerkt om hier te komen, en de intensiteit gaat door terwijl we van prototyping naar productie willen gaan.”

KARGO UAV is bedoeld om het Amerikaanse leger, partners, bondgenoten en commerciële klanten te ondersteunen door betaalbare, betrouwbare en onderhoudbare logistieke ondersteuning te bieden in sobere en maritieme omgevingen. Het ontwerp maakt gebruik van bestaande componenten met een hoge TRL (technology readiness level), zodat een geschikt systeem al in 2026 kan worden ingezet.

Bijdragen van partners hebben aanzienlijk bijgedragen aan het succes van de KARGO UAV-vliegtest. Near Earth Autonomy, Kaman's partner voor het autonomiesysteem gevestigd in Pittsburgh, PA, zorgde voor autonomiefuncties op de KARGO UAV. De twee bedrijven hadden eerder samengewerkt aan het onbemande K-MAX-systeem en hadden in april 2021 een eerdere versie van de autonomietechnologie aan de mariniers getoond.

Het Alaska Center for UAS Integration, onderdeel van het University of Alaska Fairbanks Geophysical Institute, speelde een sleutelrol in het faciliteren van KARGO UAV-vluchttestoperaties.

De KARGO UAV concurreert momenteel in het Marines' Medium Autonomous Resupply Vehicle-Expeditionary Logistics (MARV-EL) programma, dat wordt beheerd door NAVAIR PMA-263 en voorziet in een fly-off in juli van dit jaar.

 

Kaman en Textron Systems kondigen een strategische alliantieovereenkomst aan.

Intussen kondigde Kaman en Textron Systems een strategische alliantieovereenkomst aangekondigd. Deze overeenkomst vergemakkelijkt de samenwerking op het gebied van kansen en kritische technologieën voor Kaman's Kargo UAV. Textron Systems brengt met zijn uitgebreide 30-jarige ervaring in onbemande vliegtuigsystemen (UAS) een schat aan kennis en technische expertise met zich mee, evenals inzichten op het gebied van veiligheid en luchtwaardigheid.  

“Deze overeenkomst stelt het team in staat het tempo vast te houden naarmate we dichter bij de productie en opschaling van Kargo UAV komen”, zegt Romin Dasmalchi, algemeen directeur van Kaman Kargo UAV. “We zijn verheugd om samen te werken met Textron Systems, een team met een diepgaande kennis en ervaring.”

Gezien deze stap zou het ons niet verwonderen dat Textron op termijn een mogelijke acquisitie van Kaman Kargo UAV zal overwegen. 

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *