Bezig met laden...

Logboek

India's Dhruv-helikopter heeft kritieke veiligheidsanalyse nodig

India's Dhruv-helikopter heeft kritieke veiligheidsanalyse nodig

Het Indiase Centrum voor Militaire Luchtwaardigheid en Certificering (CEMILAC) heeft in een schrijven op 23 april 2023 aan de drie militaire componenten en de kustwacht opdracht gegeven tot de ontwerpbeoordeling door een experten panel van een "veiligheids-kritisch systeem" aan boord van de in India gebouwd Dhruv ALH helikopter.  

De oproep voor de ontwerpbeoordeling komt na analyse van het verontrustende veiligheidsrecord van de ALH. In de afgelopen vijf jaar was het betrokken bij 12 ongevallen. Het leger zette zijn ALH-vloot ondertussen aan de grond voor een uitgebreide veiligheidscontrole nadat op 4 mei 2023 een helikopter een noodlanding had gemaakt in Jammu & Kashmir's Kishtwar, waarbij een militair om het leven kwam en de twee piloten gewond raakten. De ALH-helikopter wordt operationeel ingezet door het leger, de luchtmacht, de marine en de kustwacht.

CEMILAC, dat functioneert onder de Defence Research and Development Organization (DRDO), kwam tot de conclusie dat de ontwerpbeoordeling van de ALH een must is nadat een commissie van deskundigen, gevormd nadat een marine ALH een noodlanding moest maken in de Arabische Zee op 8 maart 2023.

De experten kwamen tot de conclusie dat de stangen die de inputs van de piloten naar de rotorbladen overbrengen, mogelijks ontwerpfouten hebben die problemen of ongelukken veroorzaken. De ontwerpbeoordeling is van cruciaal belang, aangezien de Indiase strijdkrachten meer dan 300 multifunctionele ALH's exploiteren, ontworpen en ontwikkeld door de door het staatbedrijf HAL (Hindustan Aeronautics Limited). HAL begon begin jaren 2000 met de levering van deze helikopters.

De veiligheidsproblematiek van de HAL-helikopters is niet nieuw maar kwam in een stroomversnelling na drie crashes in maart (zie ons artikel hierover). Punt blijft dat het bedrijf HAL na de IPO nog steeds een star en log overheidsbedrijf is die dringend nood heeft aan een dynamische en moderne bedrijfscultuur.

Of deze expertengroep en de geplande ontwerpbeoordeling het slechte veiligheidsrecord van de HAL-helikopters zal oplossen is verre van zeker maar misschien een eerste stap in de goede richting.

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *