Op de voorbije Heli-Expo 2022 heeft de Zwitserse luchtreddingsdienst Rega negen vijfbladige Airbus H145 besteld.
Deze nieuwe helikopters zullen de huidige vierbladige types van Rega vervangen. Rega's nieuwe H145's zullen worden uitgerust met een state-of-the-art navigatiesysteem dat de missiemogelijkheden en de veiligheid van operaties zal verbeteren.
De H145 heeft zich volledig bewezen in onze activiteiten sinds hij in 2018 in gebruik werd genomen", zegt Ernst Kohler, CEO van Rega. "We kijken ernaar uit om de vijfbladige versie op onze HEMS-bases in Zwitserland te gebruiken. De helikopters zullen ons in staat stellen om onze missiecapaciteiten en de veiligheid van onze operaties verder te vergroten."
Het nieuwe geïntegreerde navigatiesysteem maakt gebruik van nieuwe mogelijkheden van het Flight Management System GTN750 Xi van Garmin (links). Het zal een multi-sensorsysteem integreren en besturen dat zeer nauwkeurige en betrouwbare navigatiecapaciteiten biedt. Zelfs bij verlies van GPS-signaal zal de helikopter veilig navigeren dankzij het traagheidsnavigatiesysteem van Thales. Deze oplossing zal de navigatieprestaties in lage IFR-omstandigheden verder verbeteren en maakt het mogelijk om de helikopter te certificeren als navigatieprocedure RNP-AR 0.1, wat de meest nauwkeurige navigatieprocedure in de helikopteromgeving is. De configuratie bevat ook een nieuwe takel van Vincorion die wordt gecertificeerd op de vijfbladige H145 D3.
De nieuwste versie van Airbus' best verkochte H145 lichte tweemotorige helikopter voegt een nieuwe, innovatieve vijfbladige rotor toe aan het multi-missievliegtuig, waardoor de nuttige belasting van de helikopter met 150 kg toeneemt. De eenvoud van het nieuwe lagerloze hoofdrotorontwerp vereenvoudigt ook onderhoudswerkzaamheden, waardoor het onderhoudsgemak en de betrouwbaarheid van de H145 verder worden verbeterd, terwijl het vliegcomfort voor zowel passagiers als bemanning wordt verbeterd. De nieuwe H145 introduceert connectiviteit aan boord voor klanten en operators door de integratie van de volgende stap van het draadloze Airborne Communication System (wACS), waardoor naadloze en veilige overdracht van gegevens die door de helikopter worden gegenereerd, mogelijk is.
Aangedreven door twee Safran Arriel 2E-motoren, is de H145 uitgerust met full authority digital engine control (FADEC) en de Airbus Helionix digitale avionics suite. Het omvat een krachtige 4-assige automatische piloot, waardoor de veiligheid wordt verhoogd en de werklast van de piloot wordt verminderd. Zijn bijzonder lage akoestische voetafdruk maakt de H145 de stilste helikopter in zijn klasse.
Illustratie © Airbus Helicopters