De oorzaak van de 'loss of control' van de Sikorsky S-92 is gekend. Het probleem dat voor veel onrust zorgde in de off-shore olie-en gasindustrie is beschreven in een interim update van de UK AAIB welke je hier in detail kunt lezen.
Bij routine operaties op twee olieplatformen op zee kregen de piloten van de Sikorsky S-90 met callsign G-WSNR telkens te maken met een onvoorziene 'loss of control' bij de lift-off en landing. De eerste maal schreef de bemanning de onverwachte gebeurtenis toe aan een late reactie op een plotselinge windstoot maar toen bij de volgende landing het probleem zich terug en in veel ergere mate voordeed was de bemanning overtuigd van een technische oorzaak.
Na een uitgebreid onderzoek door de UK AAIB en fabrikant Sikorsky werd een Alert Service Bulletin uitgegeven waarbij alle helikopters van het type S-92 per onmiddellijk aan de grond werden gehouden om het staartrotor mechanisme volledig te onderzoeken.
Uit het onderzoek bleek dat een rollager in het staartrotor mechanisme tekenen van oververhitting en extreme slijtage vertoonde; deze situatie was de directe oorzaak van de 'loss of control'. Volgens het interne controle systeem van de helikopter zou de verslechtering in de toestand van de rollager in de laatste 4,5u voor het incident zijn gebeurt. Oorzaak voor deze plotse verslechtering is niet bekend en zal voorwerp moeten uitmaken van de rest van het onderzoek.
Intussen hebben zowel de AAIB, FAA als Sikorsky extra maatregelen getroffen. Zo moet bijvoorbeeld ook de informatie van het HUMS (intern controlesysteem die de technische toestand van de helikopter opvolgt) meer regelmatig worden nagezien. FAA stuurde reeds volgende Emergency Directive.
De meeste Sikorsky S-92 helikopters zijn intussen terug in dienst na de nodige eenmalige inspecties maar zullen voortaan sneller een reeks inspecties moeten ondergaan.