Meer dan een jaar na de eerste testvlucht heeft Leonardo de eerste ge-upgrade Super Lynx Mk.95A aan de Portugese Marine uitgeleverd. Het is de eerste in een serie van 5 Lynx Mk.95 die een mid-life upgrade krijgen tot versie A. De helikopters zijn reeds 30 jaar in dienst van de Portugese Marine.
De uitlevering werd bijna een jaar vertraagd door de gevolgen van de Covid-19 pandemie; de vier volgende toestellen zullen ook in 2021 worden uitgeleverd. Leonardo kreeg in juli 2016 de opdracht om de vijf Super Lynx helikopters te moderniseren tegen een projectprijs van €69 miljoen.
De modernisatie van de Lynx helikopters was een omvangrijke klus maar garandeert dat de Super Lynx helikopters tot +/- 2035 in dienst zullen blijven.
- de Lynx kregen nieuwe CTS800-4N turboshaft turbine, gebouwd door LHTEC, de joint venture tussen Rolls-Royce en Honeywell. Dezelfde turbines worden ook in de Leonardo AW159 Wildcat gebruikt.
- ter info: de AW159 is gebouwd op basis van het Super Lynx programma.
- de cockpit werd volledig vernieuwd en kreeg dezelfde avionics als de huidige Leonardo AW159 Wildcat, met nieuwe IDU's (Integrated Display Unit) en de TP (Tactical Processor)
- de upgrade werd uitgevoerd in het Britse Yeovil waar ook de originele Super Lynx helikopters van de Portugese marine werden gebouwd.
De Super Lynx helikopters van de Portugese Marine worden voornamelijk gebruikt als 'shipborne' helikopter op de Vasco da Gama-class fregatten. Op deze fregatten kunnen twee Super Lynx tegelijk opereren. Ze worden dikwijls ingezet voor anti-piraten missies rond de Hoorn van Afrika.
Foto copyrights: Leonardo Helicopters, Yeovil (UK)
Onderstaande video toont de eerste Lynx 95A op zijn eerste testvlucht in Yeovil op 14 februari 2020.