Bell Europe baas, Duncan Van De Velde, verzamelde gisteren de pers om informatie te geven over de aanwezigheid van Bell op de FIA 2022 (Farnborough International Airshow) volgende week van 18 tot 22 juli.
Dat Bell zijn recente successen met de Bell 505 in het zonnetje zou zetten is niet verwonderlijk. Vooral de deal met het Koreaans Leger voor 40 militaire trainingshelikopters van het type 505 en de 7 verkochte Bell 505's in Europa welke vorige week werden aangekondigd geven het Bell team de zekerheid dat ze een prima aanbod hebben voor zowel militaire als civiele operatoren en private eigenaars. Op de FIA krijgt een militaire trainingshelikopter 505 een prominente plaats.
In de loop van de presentatie kondigde Duncan Van De Velde de verkoop aan van drie Bell 429 helikopters aan de Queensland Police Service POLAIR vloot. Deze helikopters, die in het vierde kwartaal 2023 zullen worden geleverd, zullen worden gebruikt om in het zuidoosten van Queensland te patrouilleren.
In januari 2022 overschreed de wereldwijde Bell 429-vloot de 500.000 vlieguren en blijft het zijn veelzijdigheid demonstreren in bedrijfs-, HEMS-, wetshandhavings- en nutsmissies. Tegenwoordig zijn er meer dan 400 Bell 429-helikopters operationeel met uitstekende prestaties en hoge beschikbaarheid. Daarvan vliegen er 93 in Europa. Op de FIA krijgt een Bell 429 met een ESG Mission Management systeem een belangrijke plaats toegewezen.
Een verrassing voor de FIA 2022 is de aanwezigheid, voor het eerst op een internationale luchtvaartbeurs, van een groot schaalmodel van de V280 Valor, het Bell voorstel voor het FLRAA-programma van het Amerikaans leger. Dat Bell het toestel naar Europa brengt bewijst hun vertrouwen in de militaire inzetbaarheid van de 26-tons tiltrotor die een snelheid kan halen van meer dan 300 kts.
De nieuwe Bell 525 is niet aanwezig op de FIA 2022 maar Bell werkt wel aan de laatste loodjes van de certificatie door de Amerikaanse FAA. We begrepen dat de eerste civiele fly-by-wire helikopter voor eind 2022 zijn certificatie zou ontvangen. Met deze helikopter wil Bell Europa een grote deal doen bij de Duitse Federale Luchtpolitie, maar daarvoor moet ook EASA zijn certificatie afleveren en moet de Duitse politie Bell verkiezen boven het Duitse Airbus Helicopters.
Bell wil ook aantonen dat het zijn aanwezigheid in Europa in de laatste jaren sterk heeft uitgebouwd. Naast een bestaand en uitgebreid netwerk van dealers en naverkoopdiensten in alle landen is er ook een directe aanwezigheid van Bell in Europa op 5 vlakken:
- Bell Spare-parts Center in Amsterdam, NL
- Bell Blade Techologie Center in Ayr, UK
- Bell MRO Center in Praag, Tsjechië
- Bell Training Center in Valencia, Spanje
- Bell 525 Experience Center in Stavanger, Noorwegen
Niet voor niets staat Bell hoog aangeschreven in de recente Vertical klanten tevredenheids-survey.
Tot volgende week bij Bell op de FIA 2022!