Bezig met laden...

Logboek

Airbus Racer moet tegen eind 2023 vliegen

Airbus Racer moet tegen eind 2023 vliegen

Het Airbus Racer (Rapid And Cost-Effective Rotorcraft) programma behelst de bouw van een demo-helikopter met een kruissnelheid van 400 km/u, daar waar een conventionele helikopter maximaal 260 km/u bereikt. Daarnaast is het de bedoeling om 20% minder CO² en NOx uit te stoten, een 20% lager geluidsniveau te bereiken en 25% minder te kosten per kilometer. Dit project is onderdeel van en wordt gesponsord het EU Clean Aviation programma.

Na veel vertraging vooral door de corona pandemie en de moeilijke coördinatie tussen 40 projectpartners uit 13 Europese landen werd op 20 december 2022 wordt het eerst een Power On in de cockpit gerealiseerd. Een eerste maar zeer belangrijke stap voor de realisatie van dit project. We hoopten toen op een maidenvlucht in de eerste helft van 2023 maar dat bleek snel een illusie te zijn.

De nieuwe tijdslijn voor de maidenvlucht van de Racer is nu eind dit jaar. Om dit te bereiken wordt in de Airbus Helicopter fabriek in het Franse Marignane hard gewerkt om alle systemen en de turbines klaar te stomen voor de eerste grondtesten. Deze grondtesten zullen moeten uitmaken of het toestel dat met onderdelen van de 40 verschillende Europese partners is gebouwd klaar is voor de maidenvlucht.

Nederland is in het project vertegenwoordigd door het ActionRcraft consortium (rond Safran) en het StrongCraft consortium (met onder ander het NLR). Deze bouwen het brandstofsysteem en testen dit in functie van de hogere snelheid en snellere acceleratie van de Racer. Het systeem heeft een zeer lichte bladdertank en is uitgerust met een nieuwe optische sensor.

Het Belgische SCIOTEQ uit Kortrijk is de leider voor project NAFTI (Noise Abatement FMS Tactile Interface). ScioTeq (de vroegere luchtvaartdisplay-afdeling van Barco) werkt in dit project samen met het Canadese CMC, een expert in FMS (Flight Management System).

De Racer zal ook worden uitgerust met de XMA-rotor, klik hier.

We zoomden in corona tijd met de Airbus hoofdingenieur van het Racer-programma, Brice Makinadjian, die ons onderdompelde in de complexiteit van dit programma die naast 40 partners ook een aantal nieuwe technologieën zal uittesten. We begrepen toen al dat een strakke tijdslijn in een dergelijk project moeilijk te realiseren is. 

Nu maar duimen dat we eind dit jaar de eerste vlucht kunnen meemaken van de Racer.  

 

Specificaties van de Racer

  • Kruissnelheid: 400 km
  • Turbines: 2 x Safran Aneto-1X met eco-mode om lager verbruik te bereiken
  • Hybride metaal - composiet casco voor sterkte en laag gewicht
  • Deels gebaseerd op de Airbus X3-demonstrator
  • Een 270 Volt elektrische generator
  • Lagere geluidsniveau door de nieuwe rotorkop & rotorbladen.

Foto's © Airbus Helicopters

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *