Bezig met laden...

Logboek

Nieuws uit de Benelux helikoptervloot (2)

Nieuws uit de Benelux helikoptervloot (2)

Nog een nieuwe Gazelle in de Benelux vloot?

Nee, de foto komt niet uit een oude Western film met John Wayne!

Het is de Gazelle SA342J Gazelle met serienummer 1602 en Amerikaanse registratie N65AR. Het toestel staat sinds 31 oktober 2022 in het Amerikaanse luchtvaartregister geregistreerd op naam van M.R. Hsing te Yarrow Point, Washington (U.S.A.). De helikopter was gebaseerd te Boeing Field, Seattle (U.S.A.) en vloog daar laatst op 1 augustus 2023.

Maar op 27 februari 2024 was deze helikopter als N65AR echter actief aan het vliegen vanaf de private helihaven van Gazelle expert Xavier de Tracy te Zomergem. We vermoeden dan ook dat het toestel binnenkort door Xavier onder handen zal worden genomen. Wellicht dus mogelijk een nieuwe Gazelle in de Lage Landen!

 

Robinson R44 Raven II eindelijk ingeschreven in het Nederlands register als PH-JRE 

Zoals we in onze vorige update schreven kwam de Engelse Robinson R44 Raven II met registratie G-KMOS in september 2023 naar Nederland. Het toestel zou worden ingeschreven in het Nederlands luchtvaartregister als PH-JRF voor AirPGM uit Milsbeek.

Maar er kwam een kink in de kabel bij het administratieve vertrek uit de UK en moest het toestel - dat intussen niet meer luchtwaardig was - op een dieplader een retourtje doen naar de UK. Blijkbaar speelt Brexit en vertragingen de Britse CAA nog steeds parten. Op 12 januari 2024 is het toestel terug op Teuge en op 15 januari 2024 wordt de G-KMOS geschrapt uit het Britse luchtvaartregister met vermelding: 'Export to the Netherlands'. 

Op 12 februari 2024 werd het toestel eindelijk in het Nederlands register als PH-JRF ingeschreven en kan de 12-jaars overhaul beginnen. Dus het is nog even wachten voor we het toestel hier in de lucht zien.

 

HeliAir krijgt nieuwe Airbus Ecureuil

Nu de Airbus Ecureuil AS355N met registratie PH-ULK van HeliAir uit dienst is genomen en intussen veroordeeld is tot ontmanteling voor onderdelen, is HeliAir op zoek naar een vervanger.

En blijkbaar is deze gevonden in de Airbus Ecureuil AS355F2 met registratie EC-GUZ van de firma Habock uit het Spaanse Sabadell. Het toestel was begin februari 2024 in Harskamp en is daar na een testvlucht op 11 februari 2024 in de hangaar gebleven. Helikopterfanaat en fotograaf Ernesto Bauer kon reeds een mooie fotoreportage maken van het toestel in Harskamp. Met onze dank!

Voor zover we konden vernemen krijgt het toestel na de administratieve plichtplegingen de Nederlandse registratie PH-BWS. 

 

Nieuwe Guimbal Cabri in België ingeschreven als OO-AAA 

Op 9 februari 2024 werd de Guimbal Cabri G2 met serienummer 1351 ingeschreven in het Belgisch luchtvaartregister voor Diatrans nv. Volgens onze informatie moest het toestel bij goed weer op 9 maart 2024 te Wevelgem bij ATB aankomen. Maar blijkbaar is dit niet gelukt of was onze informatie verkeerd. Van zodra we meer informatie en een foto hebben van het toestel komen we hierop terug.

In de Benelux hebben we nu 8 Guimbal Gabri's vliegen. In België de OO-AAA, OO-GTR en de OO-SKY. In Nederland de PH-HCC, PH-HCD, PH-HCF en PH-HCJ, die allemaal bij Heli-Centre in Lelystad vliegen. In Luxemburg vliegt de LX-HBL.   

 

Leonardo AW189 van CHC Den Helder met registratie PH-EUL uitgeschreven 

Op 9 februari 2024 werd de Leonardo AW189 offshore helikoper met registratie PH-EUL uitgeschreven uit het Nederlands luchtvaartregister met de vermelding 'Export naar Brazilië'.

Het toestel was sinds 31 augustus 2021 in Nederland actief voor CHC vanop Den Helder. Het voerde onder andere transfervluchten uit voor medewerkers van Total Energies op het K5P boorplatform.

Het toestel is ondertussen ingeschreven met de registratie PR-OON in Brazilië waar het ook vliegt voor CHC.  

 

Airbus H175 met registratie PH-EUM is na 2 maand de G-EMEK

CHC Den Helder schreef op 3 november 2023 de blauw-witte Airbus H175 in het Nederlands luchtvaartregister in als PH-EUM. Het toestel was direct actief voor transfervluchten naar de booreilanden. Het toestel kwam uit de vloot van Babcock Denemarken welke 2021 door CHC werd over genomen.

Het toestel was 41 vliegdagen actief vanop Den Helder waarna het op 30 januari 2024 uit het Nederlands luchtvaartregister werd uitgeschreven. Vermoedelijk een van de snelste uitschrijvingen uit het Nederlands luchtvaartregister. 

Op 29 januari 2024 vloog het als PH-EUM naar Aberdeen en op 31 januari 2024 werd het al ingeschreven als G-EMEK voor CHC Scotia, Aberdeen UK.   

 

HeliCentre geeft de Guimbal Cabri met registratie PH-HCC een nieuwe kleur

Het zijn niet alleen dames of excentrieke heren die soms van haarkleur veranderen! 

De Guimbal Cabri G2 met registratie PH-HCC is intussen 10 jaar bij HeliCentre en blijkbaar was het nu tijd gekomen om het toestel een nieuw jasje te geven. En blijkbaar had HeliCentre genoeg van de witte helikopter met blauwe en oranje 'stripes' en werd het toestel nu volledig in het zwart gespoten.

Het toestel was sinds 29 april 2022 uit dienst nadat het bij het oefenen van een autorotatie een harde landing had gemaakt. Gelukkig waren bij dit incident geen slachtoffers of gewonden. Het toestel moest wel naar de reparatiewerkplaats van invoerder ATB in het Belgische Wevelgem.

Toen het toestel op 11 januari 2024 terug in dienst kwam had het ook zijn nieuw kleurtje gekregen! De witte Guimbal Cabri was nu een zwarte in plaats van een witte helikopter, een metamorfose!

Voor de al zwetende leerling-piloten in de zwarte helikopter zal de temperatuur deze zomer wel met enkele graden stijgen...     

Foto's PH-HCC © AirOnline.nl - met onze dank voor de medewerking.

Deel 1 van 'Nieuws uit de Benelux helikoptervloot' van gisteren kun je hier nog eens nalezen.

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *