Bezig met laden...

Logboek

Joby en NVIDIA gaan autonome SuperPilot versneld ontwikkelen

Joby en NVIDIA gaan autonome SuperPilot versneld ontwikkelen

eVTOL-ontwikkelaar Joby Aviation heeft de samenwerking aangekondigd met NVIDIA. Joby is als enige luchtvaart-lanceringspartner door NVIDIA geselecteerd voor het nieuwe NVIDIA IGX Thor-platform. 

Dit industriële platform wordt aangedreven door de NVIDIA Blackwell-architectuur en is ontworpen om de volgende generatie fysieke AI-toepassingen aan te drijven. Deze unieke samenwerking zal de ontwikkeling van Joby's autonome vluchttechnologie Superpilot™ op militaire en civiele platforms bevorderen.

"De autonome systemen die bij Joby in ontwikkeling zijn, zijn klaar om de menselijke intelligentie aan te vullen door snelheid, precisie en uithoudingsvermogen te bieden meer dan waartoe een persoon in staat is", zegt Gregor Veble Mikić, Flight Research Lead bij Joby. "Om dit te bereiken, heeft onze (e)VTOL een krachtige boordcomputer nodig die buitengewone hoeveelheden informatie kan interpreteren om in realtime beslissingen te nemen. Door de rekenkracht van NVIDIA te combineren met ons VTOL-ontwerp en rigoureuze vluchttestmogelijkheden, maken we een nieuw tijdperk van autonomie in de luchtvaart mogelijk waarin veiligheid voorop staat."

Joby ontwikkelt Superpilot™ om met de wereld te communiceren via een continuüm van autonome functies. NVIDIA's ondersteuning voor door de industrie erkende functionele veiligheidsnormen op het IGX Thor-platform stelt Joby in staat om certificeerbare autonomie na te streven voor defensie op korte termijn en nadien ook voor civiele luchtvaart.

Door dit niveau van geavanceerde computing te integreren, kunnen de operationele veiligheid en missiecapaciteit worden getransformeerd, waardoor realtime mogelijkheden aan boord mogelijk worden, zoals:

  • Autonoom missiebeheer: Stelt de VTOL in staat om optimale vliegroutes te bepalen, op te vragen en te volgen, zich aan te passen aan veranderingen in het weer, instructies van de luchtverkeersleiding of onverwachte gebeurtenissen, met intuïtieve samenwerking tussen mens en machine. 
  • Radar en Perceptieverwerking: Onboard compute verwerkt high-rate gegevens van radar-, LiDAR- en Vision-sensoren om een rijk omgevingsbewustzijn, nauwkeurige objectperceptie en lokalisatie te bereiken. 
  • Sensor fusie: Geïntegreerde high-performance verwerking combineert gegevens van een breed scala aan sensoren om betrouwbare en nauwkeurige schatting van de toestand van de VTOL's en situationeel bewustzijn te leveren in de meest uitdagende omgevingen. 
  • Voorspellende monitoring van de systeemstatus: Het toestel zal in staat zijn om modellen van zijn eigen functie en betrouwbaarheid te verfijnen, te voorspellen wanneer systeemcomponenten aandacht nodig hebben en bemanningsleden te waarschuwen voordat het een probleem wordt.
  • "Digital Twin" modellering: Met krachtige en betrouwbare rekenmogelijkheden kan een VTOL een 'digital twin'-model van zichzelf en de wereld vervoeren, dat gegevens van elke vlucht verzamelt om de getrouwheid ervan te verfijnen. Deze informatie kan vervolgens worden geïntegreerd in mission control-systemen om de prestaties en efficiëntie te optimaliseren.

Veble Mikić voegde toe: "Autonome auto's hebben laten zien dat ze in staat zijn om grote hoeveelheden gegevens te interpreteren om in een fractie van een seconde beslissingen te nemen. Voor een VTOL is de rekenkracht die nodig is voor autonomie even hoog, maar moet deze voldoen aan nog hogere niveaus van nauwkeurigheid om certificering te behalen voor gebruik in gecontroleerd luchtruim. In de luchtvaart moet elke berekening perfect zijn en elke beslissing onfeilbaar."

Illustratie en foto © Joby Aviation press

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *