
Met de falingen van zowel Lilium als Volocopter werd het pijnlijk duidelijk dat het Europese aandeel in de 'nieuwe luchtvaart' geen groot succes zou worden. Volocopter kon uiteindelijk wel een doorstart maken maar belandde wel in Chinese handen. Toch zijn er nog een paar Europese ontwikkelaars zoals het Britse Vertical X4 - die wel nieuwe funding kon aantrekken - en het minder bekende Franse bedrijf Ascendance.
Ascendance bouwt reeds 7 jaar aan de ATEA, een hybride-elektrische VTOL. De ATEA positioneert zich met dit toestel meer als een vervanger voor de helikopter en een long-range alternatief voor de volledig elektrische VTOL's.
Een paar specifieks van de ATEA:
- Economisch: gebruikt 80% minder brandstof en is 50% goedkoper dan de klassieke helikopter
- Aandrijving: Sterna hybride-elektrisch systeem (turbo-generator / batterijen / elektromotoren)
- Productiviteit: 15 minuten turnaroud inclusief tanken
- Applicaties: kan aangepast worden aan alle missies
- Range: tot 900 km bij 2 passagiers en tot 400 km bij 4 passagiers
- Geluidslast: 75% minder geluidslast dan een klassieke helikopter
- Nood aan infrastructuur: kan alle bestaande infrastructuur gebruiken (vliegveld, helihaven, buitenterrein, vertiport,...)
- Emissie: 80% minder CO² uitstoot dan een helikopter
- Snelheid: 130 kts
Ascendance plant de certificatie van de ATEA in 2029. Het bedrijf heeft reeds schaal-prototypes van de ATEA met succes laten vliegen en voorziet een maidenvlucht van de full-scale prototype met bemanning voor einde eerste kwartaal 2026. Het bedrijf zou reeds meer dan 600 pre-orders hebben voor de ATEA waaronder een order van het Belgische Flyinggroup.
Net voor de Paris AirShow 2025 hebben Ascendance en Airbus een strategische samenwerking aangekondigd om gezamenlijk innovatieve hybride-elektrische technologieën te onderzoeken. Deze samenwerking weerspiegelt een gedeelde toewijding aan het leveren van praktische, koolstofarme aandrijfoplossingen en het bevorderen van de de-carbonisatie van de luchtvaartsector. Het is geen geheim dat Airbus weinig heil ziet in full-elektrische eVTOL's of vliegtuigen. De samenwerking wil de industriële schaal van Airbus combineren met diepgaande technologische flexibiliteit van Ascendance.
Ascendance heeft een aantal solide investeerders waaronder Habert-Dassault Finance, Tech Souveraineté (onderdeel van het Franse 2030 plan), M-Capital en een tiental andere Venture Capital bedrijven en investeerders.
We zullen in de toekomst dit bedrijf en de ontwikkeling van de ATEA blijven opvolgen.
Foto 1 © Ascendance (FR)
Foto 2 © Safran - model van een turbogenerator