
Tijdens de oefening Red Condor, van 8 tot 22 mei in Schotland, hebben de Belgische militairen van de 1e Wing (1 W) operationele luchtsteun verleend aan het 3e Bataljon Parachutisten (3 Para). Met zijn NH90- en A109-helikopters legde de 1 W vooral de nadruk op nachtvluchten. Bovendien maakte men van de gelegenheid gebruik om een onderzoek te voeren naar de vermoeidheid van de piloten.
Meer dan 300 militairen werden ingezet in een gevarieerde en veeleisende omgeving, voor een gecombineerde training op zee, in de lucht en op het land. De 1 W, 3 Para en verschillende steuneenheden werkten dag en nacht, zij aan zij vanaf de basis van Kinloss, met onder andere drie A109-helikopters en twee NH90’s.
Teamwerk
“We zijn hier ter ondersteuning van 3 Para”, legt majoor Bockx uit, Commanding Officer (CO) van het 17e en 18e smaldeel. “Ons hoofddoel is hen te ondersteunen, met name door op specifieke punten verkennings- en aanvalstroepen af te zetten en vervolgens hun extractie te verzekeren. We streven ook onze eigen doelstellingen na door onze piloten en cabinepersoneel op te leiden.”
Nachtvluchten en opbouw
De 1 W legde vooral de nadruk op nachtvluchten, met zowel de A109 als de NH90. “Voor deze missies gebruiken we nachtkijkers”, vertelt de CO. “We trainen voor de toekomst, aangezien we een smaldeel Special Operations Forces Rotary Wing (SOF RW) gaan oprichten, waar dit soort missies vaker zal voorkomen. In het buitenland hebben we minder beperkingen op nachtvluchten. In Schotland laat de omgeving ons toe om elke nacht te vliegen, terwijl we in België wegens de geluidsoverlast beperkt zijn tot maandag en dinsdag.”
Onderzoek naar vermoeidheid van piloten
Het Belgische militaire Aviation Safety Directorate (ASD) en de Koninklijke Militaire School (KMS) maakten gebruik van Red Condor om een onderzoek uit te voeren naar de vermoeidheid van piloten, door hen onder permanent medisch toezicht te plaatsen. Verschillende parameters werden nauwgezet gecontroleerd: rusttijden, zuurstofgehalte, blootstelling aan licht, aantal stappen, … Dit zijn cruciale elementen, want de rust van de piloten is essentieel voor de veiligheid en vliegprestaties.
Het doel van die studie is om beter te begrijpen welke impact de logementsomstandigheden hebben op het herstel, zodat de bemanningen zo dicht mogelijk bij het detachement kunnen blijven en tegelijkertijd een aangepaste opvolging krijgen.
Tekst: BE Defensie News - Aude Ransbotijn
Foto's: BE Defensie News - Lucia Gaggero