Bezig met laden...

Logboek

Leonardo AW249 gevechtshelikopter maakt maidenvlucht

Leonardo AW249 gevechtshelikopter maakt maidenvlucht

Leonardo Helicopters is gestart met de testvluchten van haar nieuwe aanvalshelikopter AW249 die het bouwt voor het Italiaanse leger. De AW249 is de opvolger van de Leonardo AW129D Mangusta aanvalshelikopter.

Volgens de originele planning zouden de testvluchten starten in 2020. Maar de eerste testvlucht van de AW249 ging door op 12 augustus 2022 in het Italiaanse Vergiate en verliep volgens plan gedurende een half uur. Intussen zijn reeds meerdere testvluchten uitgevoerd.

De helikopter, formeel aangeduid als AW249 NEES (New Exploration and Escort Helicopter) vloog in grondverf met de experimentele registratie CSX82069. Het was reeds uitgerust met het TM197B 20 mm kanon en het Rafael Toplite richtsysteem.  

De ontwikkeling van de AW249 startte in januari 2017 met het order van het Italiaanse leger ter waarde € 487 miljoen voor de ontwikkeling van een opvolger van de Agusta A129 Mangusta. Bedoeling is om de Italiaanse AW129 Mangusta in 2025 te vervangen door deze nieuwe ontwikkeling.  

Leonardo promoot de AW249 als de enige aanvalshelikopter van de nieuwste generatie. In Europa zouden naast Italië een aantal andere landen interesse hebben in het toestel. Zo 'zou' Duitsland zijn Airbus Tigers voorlopig niet upgraden omdat het de mogelijkheden van de Leonardo AW249 onderzoekt. Ook Roemenië heeft interesse in deze nieuwe aanvalshelikopter.

Het Poolse PGZ en Leonardo hebben reeds in 2018 een overeenkomst ondertekend om de Leonardo AW249 aan te passen aan de eisen van het Poolse leger. Maar in juli 2021 heeft Leonardo Polen duidelijk aangegeven dat het de AW249 in Polen zou bouwen mocht het Poolse leger voor de AW249 kiezen.

 

AW249 specificaties in ontwikkeling

  • De AW249 is ontworpen met een maximaal startgewicht (MTOW) binnen het bereik van 7.500 – 8.000 kg (ongeveer het dubbele van de MTOW van de AW129 waardoor de wapenlading dubbel zo groot)
  • Missiesysteem maakt samenwerken met zwermen UAV's mogelijk
  • Hoge snelheid en uithoudingsvermogen om transport en multifunctionele helikopters te begeleiden
  • Lagere levenscycluskosten dan helikopters van de vorige generatie dankzij de uitgebreide operationele expertise en geavanceerde ontwerpfilosofie van Leonardo
  • Maximaal situationeel bewustzijn door geavanceerde missiesystemen 
  • Moeilijke detecteerbaarheid 
  • Ballistische tolerantie (bijv. redundantie, scheiding van kritieke systemen, droogloopcapaciteit van aandrijfsysteem, gepantserde stoelen, ballistisch tolerante brandstoftanks)
  • Crashbestendigheid (bijv. crashbestendig casco, stoelen en brandstoftanks)
  • Zes vleugel-opslagstations voor lucht-grond- en lucht-luchtraketten, ongeleide/geleide raketten en externe brandstoftanks
  • Vleugelwinkels die gemengde/asymmetrische wapenladingen kunnen dragen
  • 20 mm op de neus gemonteerd kanon met torentjes
  • De helikopter zal beschikken over een ultramoderne zelfbeschermingssuite, waarbij het Italiaanse leger naar verluidt de volledig digitale Elettronica ELT-162 Radar Warning Receiver, het Elettronica ELT/577 Quiris Directed Infra-Red Counter Measure System (DIRCM) selecteert alsmede het Leonardo Multi Aperture InfraRed (MAIR) raketwaarschuwingssysteem (MWS).

Foto credit: Jeroen Van Reijmersdal - met onze dank voor de medewerking

Video:
Video afspelen...

2 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *