Bezig met laden...

Logboek

Uit het Belgische en Nederlandse luchtvaartregister

Uit het Belgische en Nederlandse luchtvaartregister

In de juli is er traditioneel wat minder nieuws uit de Benelux luchtvaartregisters, en maar dit jaar is het toch even anders. Onze correspondenten stuurden ons een gans pakket nieuwtjes, waarvoor onze beste dank:

 

Twee militaire Seakings werden opgenomen bij de burgerhelikopters in het Belgisch luchtvaartregister

De Britse charity, Historic Helicopters, heeft met de steun van Brecht Vandecasteele, oud flight engineer op de Seaking, de bieding heeft gewonnen voor de laatste twee Seakings van de Belgische luchtmacht en is intussen eigenaar geworden van de RS-02 en de RS-04. Na hun de-militarisatie werden deze helikopters nu ingeschreven in het Belgische luchtvaartregister. De Seaking RS-02 is nu de OO-SEE en de RS-04 is nu de OO-KNG geworden.

Binnenkort zullen ze met deze Belgische registratie naar de nieuwe eigenaar in de UK vliegen om deel uit te maken van de vloot van Historic Helicopters. Vermoedelijk zullen deze old-timers dan een Britse registratie krijgen. 

 

Airbus EC120 Colibri bij Heliflight

Op 22 juli 2021 werd een Airbus Colibri in het Nederlands register opgenomen met registratie PH-JSB.

Het toestel was al sinds 14 mei 2021 in Stroe (Barneveld) bij Heliflight.

Het toestel was eerder actief in Argentinië als LV-CGX (zie foto links), nadien in Zwitserland als HB-ZLC en sinds 19 maart 2019 als D-HINV vanop het vliegveld Siegerland in Duitsland. 

 

 

Reservatie van de OO-DOU

Vele helikopterliefhebbers zullen zich ongetwijfeld de grijze Bell JetRanger 206BII met registratie OO-DOU herinneren. Het toestel kwam in 1993 naar België en bleef hier ingeschreven bij J. Douterloigne tot 16 januari 1997. Daarna kwam het toestel in handen van Freddy Van Roey en dat tot september 2013. Sinds 2014 vliegt het op Tenerife bij Helidream Canarias (Helipuerto de Adeje) als EC-LYP, waar het vliegt voor het toerisme.

Maar binnenkort zal de registratie OO-DOU weer op een toestel te zien zijn. Want OO-DOU werd in het register voorbehouden voor J. Douterloigne, onder andere zaakvoerder van DOU-beton en van Heliplus Spiere. Blijkbaar zou er een Bell 407 GXi aankomen.  

 

Airbus H145D3 met registratie F-HBRA vliegt bij CMH Bra-sur-Lienne

Sinds 1 juli 2021 is het Franse SAF de nieuwe helikopteroperator van de Waalse helikopterurgentiedienst CMH (Centre Médical Héliporté). Het vervangt NHV die deze dienst de laatste 18 jaar heeft uitgevoerd. 

SAF gebruikt voor deze dienst een gloednieuwe Airbus H145 D3, met registratie F-HBRA. De allereerste vijfbladige Airbus H145D3 in Europa die wordt ingezet voor medische urgentievluchten. Deze helikopter met een vijfbladige rotor heeft als groot voordeel dat er meer nuttige lading kan worden vervoerd maar vooral dat men in het toestel beduidend minder trillingen voelt wat voor de patient en de medische bemanning beter comfort biedt.

 

Vraagje aan onze lezers over de nieuwe Nederlandse Chinooks:

We zijn op zoek naar foto's van de nieuwe Chinooks van het Nederlandse leger, met name de D-480 en de D-481 om onze database up-to-date te houden. De D-480 vliegt vanop Gilze-Rijen, terwijl de D-481 op de basis Woensdrecht wordt aangepast vooraleer ze aan 298 Squadron op Gilze-Rijen wordt overgedragen.  Wij danken u bij voorbaat voor de medewerking!

 

Uit de oude doos: de Schweizer 269C met registratie OO-HBM

Het toestel met serienummer S1526 werd gebouwd in 1991 en in Duitsland geregistreerd als D-HSPH bij SP Helicopters, Dattenberg, Duitsland. In 2003 werd het naar België verkocht en kreeg het hier de registratie OO-HBM voor een private eigenaar.  

Na 11 jaar in het Belgisch luchtvaartregister verdween de OO-HBM eind 2014 terug naar Duitsland. Het toestel werd daar ingeschreven als D-HVIC voor SP-Helicopters uit Dattenberg. Nu staat het toestel weer te koop en kun je het voor €99.750 plus BTW op de kop tikken.

 

Robinson R44 Raven II OO-RFF is total loss

Na de crash op 29 december 2019 te Torhout is deze R44 onherstelbaar en werd door ATB opgekocht voor onderdelen. Het toestel staat wel nog steeds in het Belgisch Luchtvaartregister.

 

HeliCentre krijgt 4e Guimbal Cabri G2

Binnenkort neemt HeliCenter op Lelystad zijn 4e Guimbal Cabri G2 leshelikopter in dienst. 

 

Robinson R44 Raven I met registratie OO-PMQ

Deze mooie R44 helikopter, OO-PMQ,  was actief in 2012 bij Paramount Helicopters in Diest.

Van 2013 tot voor kort was het toestel eigendom van Regipharm (Jacques Berlo). Het is nu eigendom geworden van de firma MiGi Heli Services uit Beveren.

Het toestel krijgt EBKW Knokke als basis.

 

OO-LUY, een Schweizer 296C op weg naar Oostenrijk

Het toestel van de firma Luyckx uit Brecht, de OO-LUY, stond reeds enige tijd inactief op EBZW. Het werd op 14 juli 2021 uit het Belgisch register uitgeschreven en zou naar Oostenrijk verhuizen.

 

Leonardo AW119 Koala krijgt call-sign N72SL

Op 23 april 2021 kwam per containerschip uit Panama een AW119 Koala aan in Antwerpen. Om in een container vervoerd te worden moesten rotorbladen en rotorkop van het toestel worden uitgebouwd. Vanuit Antwerpen ging de AW119 Koala direct naar het vliegveld Maastricht waar het werd afgeladen bij Aircraft Solutions.

Nu werd bekend dat het toestel op 26 juli 2021 werd ingeschreven in het Amerikaans register als N72SL maar vermoedelijk in de Benelux zal vliegen.

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *