Bezig met laden...

Logboek

Russian Helicopters gaat moderne Ka-32A11M certificeren

Russian Helicopters gaat moderne Ka-32A11M certificeren

Russian Helicopters is begonnen met certificeringstests van haar Ka-32A11M, in een blushelikopter uitvoering, die naar verwachting in 2023 zullen worden voltooid. Na certificering zal de aangepaste, modernere Ka-32A11BC helikopter beschikbaar zijn voor Russische en buitenlandse klanten. 

Het nieuwe brandblussysteem SP-32, ontwikkeld door de specialisten van Mil en Kamov samen met KumAPP, heeft een aantal belangrijke voordelen gekregen. Het heeft vier compartimenten, bevat 4 ton water en tot 400 liter schuimmiddel. Dankzij een krachtiger waterinlaatsysteem wordt de tank automatisch gevuld in slechts 60 seconden - 25% sneller dan de vorige versie. Met het gepatenteerde digitaal gestuurde kleppensysteem kan men de compartimenten per paar of één voor één openen en de openingshoeken van de kleppen aanpassen, waardoor de tijd van waterafvoer wordt gecontroleerd.

“De Ka-32A11M is 's werelds eerste helikopter die kan worden gebruikt om branden te blussen in winterse omstandigheden. Onze specialisten hebben een unieke elektrische verwarmingsfunctie ontwikkeld voor waterinlaat- en -afvoerapparatuur, een waterpistool en andere brandblussystemen die kunnen werken bij temperaturen tot -20 graden Celsius.

Andere technische oplossingen en innovaties die worden gebruikt in de "glazen cockpit" van de Ka-32A11M-helikopter, zullen het werk van piloten aanzienlijk vergemakkelijken met extra navigatieapparatuur en zoekapparatuur. Het is mogelijk om de helikopter te besturen met een nachtkijker, wat de efficiëntie en veiligheid van vluchten 's nachts verhoogt", zegt Anatoly Serdyukov, industrieel directeur van Russian Helicopter.

De modernere Ka-32A11M omvat naast de "glazen cockpit" ook een ingebouwd radio-elektronisch uitrustingssysteem, krachtigere VK-2500PS-02-motoren en een nieuw brandblussysteem. De VK-2500PS-02-motoren zullen de vliegeigenschappen van de helikopter aanzienlijk verbeteren in warme en bergachtige omstandigheden. 

Of we de Ka32A11M snel in EASA-landen zullen zien vliegen is hoogst onwaarschijnlijk. Op 14 maart 2022 heeft EASA het enige Europese typecertificaat van Russian Helicopter voor de Ka-32A11BC geschorst in uitvoering van de maatregelen die de EU heeft genomen naar aanleiding van de Russische inval in Oekraïne. Er waren op dat moment 30 Ka-32A11BC helikopters in EASA-landen ingeschreven en actief. De meeste, vijftien, zijn ingezet in Spanje voornamelijk voor brandbestrijding. Nieuwe certificeringen van helikopters van Russische bedrijven zal EASA ook niet meer opstarten.

Foto © Russian Helicopters

Onderstaande video is van de Ka32A11BC-model 

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *