Op 16 oktober heeft ook Karem zijn niuew ontwerp voor het FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft) programma voorgesteld.
De AR40, zo noemt Karem dit ontwerp, is een helikopter met een hoofdrotor, beweegbare vleugels en een pivoterende staartrotor. De drie-bladige hoofdrotor maakt gebruik van de Optimum Speed Rotor technologie van Karem. Deze technologie creeert optimale efficiëntie bij tiltrotoren in verticale of horizontale vluchten. In de AR40 wordt deze technologie gebruikt om iedere rotorblad individueel en optimaal aan te sturen in plaats van conventionele swashplate besturing die de rotorbladen allemaal samen bestuurt.
De AR40 heeft een vleugelbreedte van 12,2 meter, net iets groter dan de diameter van de hoofdrotor (11 meter). De bestuurbare vleugel zorgt voor het merendeel van de lift en kantelt omhoog bij landen en opstijgen voor een betere aerodynamica. DE zwenkbare staartpropellor zorgt voor snelle manoeuvres bij lage snelheid.
De Karem AR40 zou een topsnelheid van 220 kts of 407 km/u kunnen bereiken. Daarvoor wordt een enkele GE Aviation T901 turbine ingezet. Deze turbine is door het Amerikaans leger gekozen als de turbinemotor voor haar toekomstige helikopters.
De cockpit van de AR40 biedt plaats aan twee piloten en een kleine cabine achter de cockpit heeft nog eens vier zitplaatsen voor bijvoorbeeld 'special forces' op missie. Achter deze cabine is er een vrij grote ruimte voorzien voor interne bewapening.
Karem werkt aan dit project samen met Northrop Grumman en Raytheon. Voor deze ontwerpfase heeft Karem samen met zijn partners een budget ontvangen van het Amerikaans leger van ongeveer $750 miljoen.
De vijf concurrenten voor het Fara programma zijn nu bekend: Boeing, Karem, Bell, Sikorsky en AvxAircraft / L3. Alleen Boeing heeft geen enkele informatie gegeven over zijn ontwerp, de vier anderen hebben hun ontwerp reeds voorgesteld.
Foto copyright: Karem Aircraft