Honeywell Aerospace werkt samen met het Amerikaanse leger aan een demo van de nieuwe T55 turbinemotor in een Boeing Chinook helikopter.
De nieuwste Honeywell T55 is met zijn 6.000 pk 25% krachtiger en verbruikt 10% minder dan de actuele versie van de T55. Deze turbine, intussen versie T55-GA-714C, is speciaal ontwikkeld voor de nieuwste generatie militaire toestellen en kan de mogelijkheden van de Chinook helikopters daadwerkelijk uitbreiden.
De nieuwe T55 is qua inbouw identiek aan de huidige versie zodat bij een upgrade bijna geen aanpassingen moeten gebeuren. Ook de besturing van de helikopter ondergaat geen wijzigingen zodat er geen extra training nodig is voor de piloten na de upgrade van de turbines.
De installatie en demo van de geavanceerde T55 turbine in een Chinook CH-47F helikopter zal gebeuren in Fort Eustis in Newport News, Virginia, onder de supervisie van het U.S. Army Combat Capabilities Development Command Aviation & Missile Center. Honeywell wil ook duidelijk demonstreren dat de inbouw van de nieuwe T55-turbine een relatief eenvoudige job is.
De Honeywell T55 heeft een lange historie achter zich. De eerste T55 Chinook werd in 1961, 59 jaar geleden, in een Chinook CH-47A ingebouwd en had een vermogen van 2.050 pk, bijna een derde van de nieuwste versie. Intussen zijn er meer dan 900 Chinook CH-47 helikopters in dienst met Honeywell T55 turbines en werden er in het total 6.000 T55 gebouwd. De allereerste T55 was een Lycoming product ontwikkelt in 1955.
Maar het is verre van zeker dat Honeywell de toekomstige turbines voor de Chinooks zal mogen leveren. GE Aviation bouwde vorig jaar zijn T408 turbine in de Chinook en de T408 is ook de turbine die in de CH-53K van de US Marine is ingebouwd. Deze turbine produceert 7.500 pk, wat 25% meer is dan de nieuwe T55 van Honeywell. Inbouwen van de GE-turbine in de Chinook vergt wel meer aanpassingen aan machine en piloot.
Foto credit: Mr Z-man