Op 12 december 2019 ging het van oorsprong Chinese UAM-bedrijf EHang naar de Amerikaanse Nasdaq beurs en werd de eerste Urban Air Mobility ontwikkelaar die beursgenoteerd is. De koers van het aandeel EHang is nu te volgen met de ticker "EH".
Voordeel van een beursnotering is dat we nu regelmatig vrij betrouwbare informatie bekomen over de financiële en operationele toestand van de onderneming.
Over het afgelopen jaar noteerde EHang een omzet van $17.5 miljoen, een stijging van 83,2% tegenover 2018. De operationele verliezen in deze opstartfase bedroegen $6.7 miljoen een vermindering van 37,7% tegenover 2018. Een volledige detail van de resultaten 2019 kun je hier lezen.
Het bedrijf wist in 2019 de omslag te maken van ontwikkeling naar verkoop. Het verkocht 61 AAV (Autonomous Aerial Vehicle) toestellen, waarvan 60 van het type EHang 216 en 1 stuk van het type EHang 116. In 2018 werden slechts 3 toestellen verkocht.
Hoogtepunten 2019:
- beursgang op Nasdaq op 12 december
- 15 demonstratie en testvluchten in China en Europa:
- China: Guangzhou, Taizhou, Suzhou, Hangzhou, Chongqing, Yantai, Shenyang, Changchun, Dalian, Harbin, Shijiazhuang, Yangjiang, Turpan en Kashgar
- Europa: Wenen (Oostenrijk)
- UAM (Urban Air Mobility) overeenkomsten met twee stadsbesturen: het Chinese Guangzhou en het Oostenrijkse Linz
- als eerste bedrijf toegelaten tot het certificatie-programma voor passagiers AAV's door de Chinese CAA (Civil Air Authority)
- ondertekende een overeenkomst met Heydar Aliyev International Airport in Baku, Azerbaijan om daar een commando en controlepost te bouwen voor UTM (unmanned traffic management)
- gaat een strategisch partenariaat aan met Vodafone om 5G connectiviteit te voorzien voor de EHang AAV's in Europa.
Niet te vergeten dat Prins Pieter Christiaan een succesvolle testvlucht maakte met de EHang 219 AAV in de Amsterdamse ArenA in April 2018.
EHang heeft met de verkoop van 61 AAV's in 2019 vrij succesvol de overstap gemaakt van ontwikkelaar naar fabrikant. Tegelijk legt het de nadruk op het feit dat de onderneming ook winstgevend moeten zijn (met winst in het vierde kwartaal 2019), en dat het wereldwijd alliantie's moet smeden met de toekomstige operatoren en ondersteunende bedrijven om een markt te creëren.
2020 moet nu de bevestiging brengen met een stap in de richting van de certificatie in China en de Verenigde Staten. Als dit lukt zal EHang ongetwijfeld een van de marktleiders worden in de VTOL business.
Wij blijven ze van nabij opvolgen.