Leonardo Helicopters heeft op 10 oktober 2023 een patent 11780575 (publicatienummer 20200385112) ontvangen voor de uitvinding van een nieuw type anti-torquesysteem door vier van haar ingenieurs: Massimo Brunetti, Luigi Maria Bottasso, Chee Su Goh, Gary Weller.
Het patent was aangevraagd bij de US Patent & Trademark Office in december 2018.
De patenttekst luidt als volgt: Er wordt een anti-koppelsysteem voor een helikopter beschreven dat omvat: een elektrische voedingseenheid; ten minste één eerste rotor, werkzaam verbonden met een elektrische voedingseenheid en bedienbaar door de elektrische voedingseenheid om te roteren met een eerste variabele hoeksnelheid; en ten minste één tweede rotor werkzaam verbonden met de elektrische voedingseenheid en bedienbaar door de elektrische voedingseenheid, om te roteren met een tweede variabele hoeksnelheid.
De volledige tekst en verdediging van dit patent kun je hier nalezen.
Bedoeling van het patent van Leonardo is:
- een elektrisch anti-torquesysteem met meerdere 'ventilatoren' welke regelbaar zijn
- een elektrisch anti-torquesysteem welke door het aantal 'ventilatoren' redundant is;
- een minder zwaar anti-torquesysteem;
- het geluidsniveau sterk te verminderen in vergelijking met de conventionele staartrotor.
- de gevaarlijke staartrotor vervangen worden door 2 of meerdere ingebouwde 'ventilatoren'.
Het is nu uitkijken naar een eerste prototype van Leonardo waarbij dit anti-torque systeem is ingebouwd.
De uitvinding van Leonardo heeft dezelfde bedoeling als het Bell EDAT systeem welke Bell in 2020 onthulde en al testte. Sindsdien hebben we echter geen verdere toepassing of prototype met het EDAT-systeem meer gezien.
Hierbij enkele van de tekeningen bijgevoegd bij het Leonardo patent.