Sikorsky heeft een testorder ter waarde van $ 6 miljoen ontvangen van DARPA (US Defense Advanced Research Projects Agency) om het ALIAS/MATRIX ™ -vluchtautonomiesysteem van Sikorsky te installeren op de experimentele fly-by-wire UH-60M Black Hawk helikopter van het Amerikaanse leger.
De geüpgradede helikopter, aangeduid als MX, stelt het DEVCOM (US Army Combat Capabilities Development Command) in staat om een breed scala aan autonomiemogelijkheden te testen en evalueren, van bediening door één piloot tot volledig onbemande vluchten.
"Autonomie-enabled helikopters zullen de werklast van piloten verminderen, de vliegveiligheid drastisch verbeteren en gevechtscommandanten de flexibiliteit geven om complexe missies uit te voeren in betwiste en overvolle gevechtsruimtes, dag en nacht, onder alle weersomstandigheden," aldus Rich Benton, vice-president en algemeen directeur van Sikorsky. "Soldaten zullen tot in de jaren 2070 op Black Hawk-helikopters vertrouwen, en het moderniseren van deze helikopters zal nog decennialang dividend opleveren voor de huidige en toekomstige helikopters van US Army Aviation."
Het MATRIX-autonomiesysteem vormt de kern van het ALIAS-programma (Aircrew Labor In-cockpit Automation System) van DARPA. Als onderdeel van ALIAS in 2020 leverde Sikorsky de hardware en technische ondersteuning om fly-by-wire-vluchtbesturingen toe te voegen aan de MX-helikopter. In combinatie met het MATRIX-autonomiesysteem zal de MX-helikopter een bijna exacte kopie zijn van Sikorsky's UH-60A fly-by-wire Optionally Piloted Black Hawk-helikopter, het vliegende laboratorium van Sikorsky dat de MATRIX-autonomie gedurende honderden vlieguren heeft getest.
Sikorsky zal het MATRIX-systeem in 2025 integreren in de MX-helikopter. Het toestel zal DEVCOM in staat stellen om de praktische toepassingen en het potentiële concept van de werking van een schaalbaar autonomiesysteem te verkennen en te laten rijpen. Evaluatie zal bestaan uit het beoordelen van verschillende sensorsuites om bedreigingen, obstakels en terrein waar te nemen en te vermijden, en het ontwikkelen van standaarden en systeemspecificaties die gekoppeld zijn aan het MATRIX-systeem en een fly-by-wire-vluchtcontrolesysteem.
In juli 2024 lieten Sikorsky en DARPA aan Amerikaanse militairen en hoge functionarissen van het ministerie van Defensie zien hoe de Optionally Piloted Black Hawk-helikopter eenvoudig kan worden bestuurd door een operator in de cabine of op de grond door belangrijke missiedoelen in te voeren via een tablet.
Deze recente demonstraties bouwden voort op autonome vluchten tijdens Project Convergence 2022, toen Sikorsky en DARPA met succes aan het Amerikaanse leger lieten zien hoe de optioneel bestuurde Black Hawk-helikopter, zonder mensen aan boord, veilig en betrouwbaar interne en externe bevoorradingsmissies kan uitvoeren.
Foto's © Sikorsky