Een week nadat onze Noorderburen het trieste corrosie-rapport van hun NH-90 hebben publiek gemaakt kreeg de reputatie van de NH-90 alweer een nieuwe deuk. Het Australische Audit Bureau (ANAO) heeft zijn rapport vrijgegeven over de aankoop van hun MRH-90 (hun benaming voor de NH-90) voor de Marine en Luchtmacht; ook dit rapport is zeer kritisch!
De Australische regering bestelde de MRH90 - de variant van de NH-90 die in Brisbane door Australian Aerospace wordt geassembleerd – en liet daarbij de goedkopere Sikorsky S-70M Black Hawk, die door Defensie als beter was geadviseerd, links liggen.
Het ganse programma werd - net zoals in Europa - door vele problemen achtervolgd en is nu zo'n 4 jaar achter op de planning. Geen enkel toestel is in de FOC versie (Full Operational Capability) en er zijn problemen met het zelf verdedigingssysteem, met de zetels en met de cargo hook. Belangrijke re-design is nodig om deze probleem op te lossen.
Meer nog, geen enkele van de 11 operationele stappen die nodig zijn om Defensie toe te laten het toestel te accepteren zijn succesvol afgewerkt. Het rapport voegt eraan toe: "De betrouwbaarheid en de mogelijkheden om het toestel goed te onderhouden zijn zeer zwak."
Zo'n 2,4 miljard Australische Dollar zijn betaald voor de 27 geleverde toestellen; het totaal aantal bestelde toestellen is 47. Het rapport voorspelt dat de totale aankoop en onderhoud van de toestellen tot de geplande datum van 2040 een totale kost zal meebrengen van 11.7 miljard AU dollar.
De ANAO gaat nadien in op de vele oorzaken en het mismanagement van de aankoop vn de NH-90; ook de miscommunicatie tussen Defensie en Regering zijn onderwerp van het rapport. De rapport stelt ook dat de Australische regering helemaal geen voldoende garantie's heeft voorzien in het contract. De huidige inschatting is dat het NH-90 project zo'n 57 maand te laat zal worden opgeleverd in April 2019.
Na de Duitse en Franse ervaringen met de NH-90, het vernietigend Nederlands rapport en nu de Australische audit kan men bij NHIndustries nog moeilijk doen alsof zijn neus bloed. Er is dus duidelijk wat mis en het opmerkelijke van het verhaal is dat iedere informatie weer nieuwe zwakheden naar boven brengt. Meer dan tijd voor de joint venture van Airbus, AgustaWestland en Fokker om zich samen te zetten en oplossingen uit te dokteren.
Leuk detail, de Australiërs bestelden 46 NH-90 en na de discussie's over de vertragingen werd overeengekomen om een extra toestel gratis te leveren (waarde zo'n 40 miljoen AU$). Ook Belgen en Nederlanders hebben veel vertraging opgelopen door de late leveringen van de NH-90's. Een idee voor Ministers Hennis en De Crem om ook een extra toestel uit de brand te slepen!
Dit is duidelijk niet de laatste maal dan de NH-90 in deze rubriek zal worden besproken.