Bezig met laden...

Logboek

Olieprijs crasht! Wat zijn de gevolgen voor de helikopterwereld?

Olieprijs crasht! Wat zijn de gevolgen voor de helikopterwereld?

Het zal u niet ontgaan zijn dat naast het corona-virus en de beurscrash van de laatste dagen, de olieprijs een stevige duik heeft gemaakt. De OPEC, het kartel van olieproducerende landen, kwam de afgelopen week niet tot een overeenkomst om de productie aan te passen aan de dalende vraag naar olie. De oliemarkt moest zich aanpassen aan de gevolgen van het corona virus. Integendeel Saudi-Arabië liet de prijs dalen om marktaandeel van Rusland te kunnen inpikken.

We zien nu een lagere stookolieprijs en een lagere prijs aan de benzinepomp want ook de dollar verloor de laatste dagen wat van zijn pluimen! De combinatie van goedkopere olie en een goedkopere dollar moet als gebruikers in ons voordeel spelen.

Echter de schaduwzijde van de daling van de olieprijs is een zeer slechte evolutie voor deze petroleummaatschappijen die duurdere olie moeten oppompen uit off-shore boorplatformen. Zij kunnen niet concurreren met bijvoorbeeld Saudi-Arabië die een veel lagere kostprijs heeft bij het oppompen uit vaste installaties in de Arabische woestijn. Een barrel olie ging zelfs zo laag als $29 maar veerde gisteren toch iets op tot $38.  

Bij deze prijzen is het duidelijk dat vele off-shore boorplatformen terug op een laag pitje gaan pompen of zelfs tijdelijk worden stopgezet. En voor de grote helikopteroperatoren die grotendeels afhankelijk zijn van deze off-shore helikoptertransporten is dit een drama. Deze sector moest zich na de financiële crisis bijna heruitvinden en is na Chapter 11 operaties van onder andere CHC, Bristow en PHI en moeilijke situatie's bij Babcock, NHV en Era nog niet echt hersteld. 

Babcock zinspeelde recent nog over een prijsoorlog tussen de olie- en gashelikopteroperatoren om toch maar de contracten te kunnen verlengen of te winnen. De recente lag olieprijs zal deze situatie alleen maar erger maken: men zal minder vluchten kunnen maken en dan nog aan een lagere prijs moeten factureren. Je hoeft geen econoom te zijn om hier de moeilijke toekomst te voorspellen.

We zagen reeds de afgelopen jaren dat het aantal nieuwe medium en grote helikopters welke worden gebouwd en uitgeleverd door Airbus, Sikorsky of Leonardo voor de olie- en gassector op een dieptepunt is beland. Het aantal grote en super-medium helikopters dat in de sector aan de grond staat is nog steeds meer dan 200 stuks. Probeer als helikopterfabrikant dan maar eens een nieuwe helikopter te verkopen in deze sector. Wereldwijd wist Sikorsky in 2019 slechts 5 civiele helikopters te verkopen...waarvan slechts 4 stuks van het type S-92, de gedoodverfde helikopter voor de olie-en gas offshore transporten.

We mogen niet doemdenken maar het is nu reeds duidelijk dat de grote helikopteroperatoren en de helikopterfabrikanten weer geen gouden jaar tegemoet gaan. Of we moeten hopen dat de olieprijs weer gaat stijgen...of toch niet?  

Foto copyrights: Airbus Helicopters

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *