Ook Airbus Helicopters, die qua omzet de grootste helikopterbouwer is ter wereld, ziet China in de komende 6 jaar uitgeroeien tot de grootste helikoptermarkt. Het vrijmaken van de 'low altitude airspace' in 2015 is de grote stimulants achter deze evolutie.
Airbus Helicopters stelt dat er in 2020 zo'n 150 middelgrote helikopters op de Chinese en HongKongse markt zullen worden verkocht; vandaag is dat zo'n 30 a 40 per jaar. Airbus heeft intussen een stevige implanting in China onder leiding van president Norbert Ducrot.
In de huidige grootste markt, de US worden nu gemiddeld zo'n 120-150 helikopters van dit type verkocht. China is duidelijk - nu nog - een kleine markt met een zeer groot groeipotentieel waarbij vooral de civiele en private helikopteroperators zullen tekenen voor de groei.
De lokale interesse in helikopters is groot en lokale investors hebben reeds de sector in hun vizier. Het is niet verwonderlijk dat Enstrom en ook Rotorway reeds door een Chinese bedrijven werd overgenomen.
In Maart van dit jaar tekende Airbus Helicopter een joint venture met Avicopter om samen 1.000 helikopters te bouwen.