Bezig met laden...

Logboek

Safran op Le Bourget: klaar voor de 'nieuwe' luchtvaart

Safran op Le Bourget: klaar voor de 'nieuwe' luchtvaart

Safran Helicopter Engines is de wereldleider op gebied van turbinemotoren voor helikopters. Het is met 33% marktaandeel de sterkste mondiale speler en concureert met Pratt & Whitney, GE Aviation en Honeywell. Safran is de nieuwe naam van Turbomeca na de fusie tussen luchtvaartfabrikanten Snecma en Sagem. Turbomeca werd opgericht in 1938 door de Poolse Jood Joseph Szydlowski. In 1955 werd de Turbomeca Artouste turbine in de Alouette II gebouwd, de eerste turbinehelikopter ter wereld die in serieproductie werd gebouwd.

De opgang van de "nieuwe" luchtvaart verplicht ook de motorenfabrikanten om hun strategieen voor de toekomst te herbekijken. Zijn de traditionele helikopterturbines de aandrijving voor de toekomst? Kunnen de turbinemotoren groener vliegen? Of wordt morgen alles elektrisch aangedreven of komt er toch een hybride oplossing. Het antwoord op deze vragen is vandaag niet klaar maar is wel beslissend voor de toekomst voor een fabrikant als Safran.

Het werd op de Parijse luchtvaartbeurs op Le Bourget duidelijk dat de Safran Groep en Safran Helicopter Engines hun huiswerk hebben gemaakt. Safran Helicopter Engines is zeer actief is in het onderzoeken, ontwikkelen en samenwerken op gebied van alternatieve aandrijvingen voor helikopters en de vele types drones en VTOL's.    

Safran speelt handig in op de elektrificatie van de luchtvaart. Waar we vroeger en nu nog steeds met mechanische, hydraulische en pneumatische componenten onze helikopters besturen, zien we een evolutie naar elektrische en elektronische componenten. Fly-by-wire is straks ook bij civiele helikopters gemeengoed.

Hetzelfde is komt eraan met de voorstuwing, ook deze evolueert van een puur mechanische voorstuwing naar hybride of elektrische oplossingen. De nieuwe generaties van helikopters en VTOL's hebben andere noden op gebied van gewicht, CO2 en geluidsemissie en daar wil Safran oplossingen voor bieden. De jarenlange ervaring van Turbomeca als motorfabrikant en Sagem als fabrikant van elektrische en elektronische componenten binnen de Safran Groep is een duidelijke troef in de "nieuwe" luchtvaartwereld.

Lees hier het witboek van Safran over de toekomst van de elektrische luchtvaart.

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *