Bristow Group Inc., gespecialiseerd in het aan en afvliegen van rigs en olie-patformen plant een aantal overnames en heeft meer dan $1 miljard klaar om zijn vloot uit te breiden.
Chief Executive Officer Jonathan Baliff, 51, zei in een interview in het Bristow HQ in Houston dat er een aantal acquisities op stapel staan die in 2016 zullen bijdragen aan de resultaten van de groep.
Bristow heeft een marktkapitalisatie van zowat $2.18 miljard en had $204.3 miljoen in cash en cash equivalenten op haar balans staan in 2014. Bristow’s grootste deal tot nu toe was de acquisitie in 2012 van een $250 miljoen aandeel in het Canadese Cougar Helicopters.
Bristow transporteert dagelijks duizenden offshore arbeiders naar hun productie platformen in de Golf van Mexico, de kustwateren van Brazilië en de Noordzee; de groep heeft een marktaandeel van zowat 30% in de offshore helikopter transporten wereldwijd.
Naast de offshore werkzaamheden (die Bristow een winstmarge opleveren van zo'n 20%) heeft Bristow ook ingezet op de SAR business. Het langlopend contract met de Britse regering zou Bristow een slordige 40% winstmarge opleveren. Niet te verwonderen dat Bristow meer werkkapitaal zal inzetten in dit deel van de business en een aantal extra SAR helikopters zal aankopen.
Bristow heeft een vloot van zowat 360 helikopters wereldwijd en is een van de marktleiders; hun Canadese concurrent CHC heeft zo'n 250 helikopters in zijn vloot. Het Belgische NHV uit Oostende heeft na haar acquisitie van Blueway een kleine 100 helikopters in dienst of in bestelling.
Wie Bristow in zijn acquisitie-visier heeft is vooralsnog niet bekend. Private investeringsgroep Ardian verwierf eind 2013 een meerderheidsaandeel in NHV; een exit na 18 maand zou niet echt typisch zijn voor een private equity speler.