In de marge van het lanceringsevent van de nieuwe Part 147 van NHV en partners in het VLOC (Vlaams Luchtvaart Opleidings Centrum) te Oostende hadden we gesprekken met een aantal stakeholders over het tekort aan opgeleide helikoptertechnici.
In ons gesprek met Geert Catrysse (foto hiernaast), docent helikoptertechnologie aan de Oostendse PP-West school te Oostende, gingen we dieper in op de problematiek van het tekort aan helikoptertechnici in België.
Ondanks het feit dat de helikopter de meest gegooglde luchtvaartterm is en in zowat alle actiefilms en spel-apps prominent aanwezig is verbaasden we ons over de beperkte interesse van onze jonge mensen in deze boeiende job. Geert Catrysse, die reeds een lange carrière achter de rug heeft in het technisch onderwijs, ziet in de afgelopen decennia de interesse voor technische opleidingen drastisch dalen. Ook de opleiding luchtvaarttechnicus lijdt onder deze desinteresse.
Deze evolutie legt nu reeds een hypotheek op de sector want de helikopter MRO-bedrijven (maintenance, repair & overhaul) kampen nu reeds met een tekort aan opgeleide technici en moeten daardoor hun toekomstplannen aanpassen.
De job van helikoptertechnicus evolueert ook door stijgende gebruik van allerlei avionics apparatuur waarbij de mechanica elektronische besturingen krijgt. Dit vertaald zich dat een helikoptertechnicus van het type B1 (elektro-mechanica) meer collega's krijgt met type B2 specialisatie (avionics). Maar ook B1 technici kunnen zich bijscholen en een B2 specialisatie bij verwerven.
Wat zijn de opportuniteiten en waarom kiezen voor de luchtvaarttechniek?
- werken in de luchtvaart is werken aan spitstechnologie in een sector die in de komende 20 jaar zal verdubbelen;
- afgestudeerden in de luchtvaarttechniek hebben tijdens hun stage reeds een arbeidsovereenkomst op zak of kunnen kiezen uit meerdere jobaanbiedingen;
- de constante evolutie en de innovatie de luchtvaarttechniek maakt deze sector erg boeiend en toekomstgericht;
- het tekort aan luchtvaarttechnici garandeert niet alleen een job aan het einde van de opleiding maar ook een competitief salaris;
- jobaanbiedingen zowel uit de private luchtvaart als uit de militaire luchtvaart (de Belgische Defensie wil nu 200 luchtvaarttechnici rekruteren);
- ook carrièremogelijkheden bij FOD Mobiliteit of Skyes;
- ook in het buitenland is er een nijpende nood aan helikoptertechnici.
Lees meer over deze opportuniteiten in een artikel van Jobat, of lees hier over project Educavia over de uitbouw van een kennisregio luchtvaarttechnieken.
Foto copyrights: Tom Buysse