Airbus H130 carrousel op Lelystad: PH-WTN naar Spanje en vervangen door de PH-ZUT
De bijna nieuwe (bouwjaar 2022) Airbus H130 T2 met registratie PH-WTN staat niet langer op Lelystad. Het mooie toestel werd verkocht naar Spanje en gaat daar vanop Sabadell meevaren op het superyacht Lady Moura, van de Mexicaan Ricardo Salinas Pliego, voorzitter en CEO van Grupo Salinas en Grupo Elektra. Een leuk vooruitzicht voor het toestel om Lelystad te mogen ruilen voor het zonnige Sabadell en de Middellandse Zee.
Maar na het vertrek van de PH-WTN kwam al snel zijn vervanging. Peter van Zutphen uit Oirschot had zijn oog al laten vallen op de Airbus H130 met serienummer 7888 en bracht deze naar Nederland. Het toestel uit 2014 was voordien actief bij Operator LLP "Q-AVIA" - Sky Service in Kazakhstan als UP-EC031. De Airbus H130 werd in het Nederlandse register ingeschreven als PH-ZUT, met een lichte verwijzing naar de nieuwe eigenaar...
De PH-ZUT krijgt zijn basis bij HeliCentre op Lelystad.
Robinson R22 Beta met registratie OO-WDB is geschrapt
Deze rood-gele Robinson R22 met registratie OO-WDB heeft vorig jaar zijn 30e verjaardag gevierd maar is al vele jaren niet meer vliegwaardig en stond in een loods in Wevelgem. Eigenaar W. De Buck die zijn eigen initialen gebruikte voor de registratie van deze helikopter verkocht het toestel enige tijd geleden aan het Belgische D-Motors. Deze firma zou het toestel demonteren en de onderdelen hergebruiken.
In december 2021 vonden we het toestel terug op de website van Helipromotion Swiss (Miki Dozio), waar het na enige tijd “als verkocht” stond vermeld.
Het toestel op 17 maart 2023 eindelijk geschrapt uit het Belgisch luchtvaartregister.
Robinson R22 met registratie OO-GLS staat te koop
Als je spreekt over een toestel met verleden dan is de R22 / OO-GLS er eentje. Het toestel gebouwd in 2005 was het meest bekende lestoestel van de intussen ter ziele gegane helikopterschool Paramount Helicopters in Diest / Webbekom.
Vele tientallen piloten hebben hun maidenvluchten en vele lesvluchten gemaakt met dit toestel. Ook ondergetekende vloog op 3 november 2007 samen met instructeur wijlen Bert Verstappen voor het eerst in dit toestel.
Het toestel kreeg in 2020/2021 een volledige 12-jaars revisie bij ATB op EBKT en vloog op 5 mei 2021 terug naar zijn huidige eigenaar. Sindsdien heeft het slechts 120 vlieguren gemaakt. Het staat nu te koop via STB-Copter voor € 260.000 + BTW.
Guimbal Cabri met registratie OO-ATO vertrekt naar Oostenrijk
De knappe Guimbal Cabri G2 van Diatrans met registratie OO-ATO werd verkocht aan een klant uit Oostenrijk. In de komende dagen wordt het toestel uit het Belgische register uitgeschreven, en zal het toestel zal Oostenrijk worden ingeschreven en zal daar de eerste Guimal Cabri zijn ooit in het register.
Het toestel werd gebouwd in 2015 en werd op 19 januari 2016 in het Belgisch register ingeschreven en werd voorzien met logo's van dealer Air Technology Belgium. Het was ook de eerste Guimbal Cabri G2 ooit in het Belgisch luchtvaartregister. Diatrans / ATB heeft met de OO-SKY nog een Guimbal Cabri G2 in zijn vloot.
Airbus H120 met registratie OO-MMC staat te koop
De mooie Airbus H120 - Colibri met registratie OO-MMC staat te koop.
Het toestel uit bouwjaar 2000 heeft de afgelopen 23 jaar iets meer dan 5.000 vlieguren verzameld en wordt nu door Heli-Business te koop aangeboden. Het toestel staat op het vliegveld EBKT.
Vraagprijs kun je bekomen via het volgende email adres: [email protected]
Robinson R44 Clipper II met registratie OO-XTC ingeschreven in België
Op 31 maart 2023 werd een R44 Clipper II die voorheen als D-HSPR bij SP Helicopter Service in Duitsland vloog, in België ingeschreven als OO-XTC voor de firma Roecuir uit Roeselare.
Het toestel uit 2006 werd toen in de UK ingeschreven en bleef daar tot 2016 toen het door SP Helicopter werd gekocht en in Duitsland ingeschreven.
In de zomer van 2016 vloog de D-HSPR toestel tijdelijk in België vanop EBST (Brustem) waar het pijplijncontroles uitvoerde. SP Helicopters vloog toen voor Fluxys in de nadagen van het failliete Paramount Helicopters.
Zoals eerder aankopen van Roecuir verwachten dat het bedrijf het toestel te koop zal aanbieden.
Speciaal: de Robinson R22 met registratie OO-RWD
We waren de R22 met registratie OO-RWD uit bouwjaar 2005 die sinds oktober 2016 niet meer vliegt omdat het een overhaul moest krijgen, uit het oog verloren. Het toestel werd destijds ingezet bij helikopterschool Rotor & Wing als lestoestel en was laatst eigendom van Getra uit Nijlen.
In 2020 deden we een oproep naar het lot van het toestel en kregen we info dat het verkocht was en als ultra-light was omgebouwd in Italië. Andere info vertelde ons dat het toestel gewoon te koop stond.
Via het Koninklijke ASA (Royal Aviation Society of Antwerp) kregen we nu opmerkelijke informatie hoe het nu gesteld is met het toestel. Het toestel is werd na 2016 verkocht in Frankrijk, waar het op het Franse vliegveld van Compiegne wordt omgebouwd tot een ultralight-helikopter.
De piston-motor van de Robinson R22 wordt er vervangen door een turbinemotor, een APU (Auxiliary Power Unit) van een Tornado gevechtsvliegtuig. Hierdoor wordt de helikopter 100 kg lichter en kan het in de Franse ULM-categorie (klasse 6) worden geregistreerd met een typeaanduiding CL02.
De man achter dit verhaal is Claude Lescure, een gepensioneerd Air France captain die al jarenlang met helikopters vliegt, o.a. als examinator. Naar verluidt werden er al een vijftal exemplaren aangepast naar dit model. Maar de OO-RWD staat tot op heden nog steeds officieel geregistreerd in het Belgische luchtvaartregister!
Meer over Claude Lescure en CL02: klik hier
Robinson R44 Raven 1 met registratie OO-FDE van Defrajo verkocht
Op 3 april 2023 werd de R44 Raven met registratie OO-FDE van firma Defrajo uit Pittem verkocht aan firma Roecuir uit Roeselare.
Robinson R44 met registratie D-HALN op weg naar het Belgisch register
De helikopter van Air Lloyd werd al op 10/02/23 als D-HALN vanaf Bonn/Hangelar (Duitsland) afgeleverd op de luchthaven van Wevelgem voor de nieuwe eigenaar Defrajo uit Pittem.
Het werd op 28/03/23 met zijn Duitse kenletters opgemerkt in de loods van de firma Air Technology Belgium (A.T.B.) nv. Het toestel was voor D-HALN al geregistreerd als EI-NBP en F-GZBP.
Het toestel zal bij ATB worden voorzien van zijn nieuwe Belgische registratie. Deze kenletters OO-FDP werden tot op heden echter nog niet officieel gereserveerd of ingeschreven op naam van de nieuwe eigenaar.