In een persbericht stelt de Amerikaanse volksvertegenwoordiger Brad Sherman een nieuwe wetgeving voor in de nasleep van het helikopterongeval met Kobe Bryant.
Het wetsvoorstel verplicht de Amerikaanse FAA (Federal Aviation Authority) om een aantal extra veiligheidsmaatregelen op te leggen bij helikoptervluchten.
Sherman wil in eerste instantie om alle helikopters uit te rusten met een TAW (Terrain Awareness & Warning) systeem. De NTSB (National Transportation Safety Board) heeft reeds in 2004 een aanbeveling gemaakt aan de FAA om deze verplichting op te leggen. Maar de FAA heeft toen deze aanbeveling niet gevolgd.
De volkvertegenwoordiger, die opkomt voor de San Fernando vallei in Californië, waar het dodelijk helikopterongeval is gebeurt, stelt in zijn persbericht dat met een TAW het ongeval zou zijn vermeden. Hij stelt ook dat een dergelijk systeem tussen de $25.000 en $40.000 per helikopter kost.
De zogenoemde "Kobe Bryant & Gianna Bryant Helicopter Safety Act" zou de FAA verplichten om in samenwerking met de NTSB een aantal nieuwe veiligheidsstandaards voor helikopters te implementeren, onder andere de TAW. De voorgestelde wetgeving stelt ook een commissie aan over helikopterveiligheid die het Amerikaanse Congres moet berichten over hoe te vliegen met helikopters in beperkte zichtbaarheid.
Het is koffiedik kijken of deze wetgeving door het Amerikaanse Congres zal worden goedgekeurd en wat de reactie zal zijn van de FAA. Overigens is het opmerkelijk dat de Democratische volksvertegenwoordiger, vooraleer het onderzoek naar de oorzaak van het ongeval is afgerond, reeds conclusies wil trekken. De vraag of een TAW dit ongeval zou vermeden hebben is nog niet beantwoord.
Ik neem aan dat de FAA zal reageren dat helikopters in dergelijke omstandigheden aan de grond moeten blijven en dat er geen parlementaire commissie nodig is om dit uit te zoeken.