Bezig met laden...

Logboek

EHang maakt resultaten 2022 bekend

EHang maakt resultaten 2022 bekend

EHang heeft zijn financiële en commerciële resultaten bekendgemaakt voor het fiscaal jaar 2022. 

Als een van verst gevorderde ontwikkelaars van autonome eVTOL's blijft EHang verwoed werken aan de type-certificering van de EH216 UAS (Unmanned Aircraft System) en hoopt wereldwijd de allereerste te zijn met een type-certificering. Toch duurt het duidelijk veel langer dan voorzien. Eerst was het zeker voor eind 2022, dan eind januari 2023 en nu heeft men wijselijk besloten om geen datum meer vooruit te schuiven. 

Financiële en operationele hoogtepunten voor het boekjaar 2022

  • De totale omzet bedroeg RMB 44,3 miljoen (US$ 6,4 miljoen), vergeleken met RMB 56,8 miljoen in 2021.
  • De brutomarge bedroeg 65,9%, een stijging van 2,5 procentpunt ten opzichte van 63,4% in 2021.
  • Het bedrijfsverlies bedroeg RMB 304,0 miljoen (US$ 44,1 miljoen), een daling van 5,2% ten opzichte van RMB 320,5 miljoen in 2021. 
  • Het aangepaste bedrijfsverlies (non-GAAP) bedroeg RMB 207,1 miljoen (US$ 30 miljoen), vergeleken met RMB 199,4 miljoen in 2021. 
  • Het nettoverlies bedroeg RMB 329,3 miljoen (US$ 47,7 miljoen), vergeleken met RMB 313,9 miljoen in 2021. 
  • Het aangepaste nettoverlies (niet-GAAP) bedroeg RMB 206,2 miljoen (US$ 29,9 miljoen), vergeleken met RMB 192,8 miljoen in 2021. 
  • Geldmiddelen, kasequivalenten, in pand gegeven geldmiddelen en korte termijn investeringssaldi bedroegen RMB 249,3 miljoen (US$ 36,1 miljoen) op 31 december 2022, vergeleken met RMB 312,1 miljoen op 31 december 2021. 
  • De verkoop en levering van de AAV's uit de EH216-serie bedroeg 21 stuks in 2022, vergeleken met 30 stuks in 2021.

Zakelijke hoogtepunten 2022

  • EH216-S Typecertificeringsproces meer dan 90% voltooid 
    • In het vierde kwartaal van 2022 is het EH216-S Unmanned Aircraft System ("UAS") TC-proces met de Civil Aviation Administration of China ("CAAC") gevorderd in de laatste fase van demonstratie en verificatie van naleving. Hoewel het oorspronkelijke schema werd beïnvloed en vertraagd door de heropleving van COVID-19 op het vasteland van China in december 2022, was het TC-project in een stroomversnelling geraakt.
    • In februari 2023 inspecteerden de CAAC-functionarissen en het door haar aangestelde TC-team van experts de lopende vliegproeven in Hezhou, een van China's 20 onbemande experimentele zones voor de burgerluchtvaart die zijn goedgekeurd door de CAAC. Zowel de huidige EH216-S luchtwaardigheidscertificeringsresultaten als het volgende operatieplan zijn beoordeeld en besproken met de CAAC. 
    • Vanaf vandaag is meer dan 90% van het gehele TC-proces voltooid, wat wordt beschouwd als de snelste vooruitgang van alle TC-projecten van elektrische verticale start- en landingsvliegtuigen ("eVTOL") wereldwijd.
  • Testoperaties EH216 gestaag uitgebreid in China
  • Strategisch partnerschap met het nieuwe gebied aan de westkust van Qingdao en een investering van 10 miljoen dollar
  • Samenwerking met Xiyu Tourism om samen luchtsightseeing in Xinjiang te ontwikkelen
  • Strategisch partnerschap met XAIC en indicatieve aankooporder voor 20 eenheden EH216-S
  • Partnerschap met HAECO van de Swire Group voor geavanceerde luchtmobiliteit
  • EH216 Eerste demonstratievlucht met passagiers in Japan
  • EH216 luchtdoopvlucht door Spaanse nationale politie om proefoperaties in Spanje te starten
  • EH216-vluchtdemonstraties in Spanje in het kader van het EU SESAR AMU-LED-project
  • Deelname aan EUSPA-project SAMVA voor EGNOS-adoptie in geavanceerde luchtmobiliteit

Zakelijke Vooruitzichten voor 2023

Gedreven door het post-epidemie herstel in reizen, toerisme en de economie in het algemeen, een steeds gunstiger beleid voor de UAM-industrie en de verwachte aanstaande voltooiing van EH216-S typecertificering, ontvangt het bedrijf steeds meer vragen en opdrachten van de overheid en zakelijke klanten voor AAV-gebruik in luchttoerisme, stadsvervoer, noodhulp, slim stadsbeheer, enz. Momenteel heeft de EH216-S-orderpijplijn van het bedrijf meer dan 100 eenheden bereikt en groeit deze in China. De meeste van deze bestellingen zijn afhankelijk van de voltooiing van de typecertificering door het bedrijf en zullen naar verwachting binnen één tot drie jaar na dergelijke voltooiing worden uitgevoerd.

Conclusie

Mocht EHang in het voorjaar 2023 zijn certificatie kunnen binnenhalen zou dit de allereerste eVTOL certificatie ter wereld zijn. Maar het is nog af te wachten of de timing zal lukken en welke gebruiksbeperkingen het type certificaat zal bevatten.

Overigens waren de resultaten in 2022 niet om veel over te schrijven. De onderneming blijft in zijn startup-fase de verliezen opstapelen in de hoop dat na de certificatie als allereerste, ze alle pre-orders zal kunnen realiseren en veel 'early-bird' orders zal kunnen binnenhalen.

Wordt ongetwijfeld vervolgd...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *