Bemande en onbemande teaming (MUM-T) is al een jaren een begrip maar is door de oorlog in Oekraïne in een stroomversnelling gekomen. Hoe kun je onbemande helikopters en drones laten samenwerken met bemande helikopters en zo risicovolle of gevaarlijke missies door onbemande toestellen laten uitvoeren?
Airbus Helicopters en zijn partners hebben een volledige demonstratie uitgevoerd van een bemand en onbemand teamingsysteem (MUM-T) dat is ontwikkeld als onderdeel van een project dat wordt gefinancierd door de Europese Unie en de codenaam MUSHER draagt. De demonstratie vond plaats in Frankrijk en Italië van 30 september tot 9 oktober 2024 en omvatte meerdere bemande helikopters en onbemande systemen die waren aangesloten op één MUM-T-netwerk.
"Het gelijktijdig exploiteren van helikopters en onbemande luchtsystemen biedt waardevolle extra missiemogelijkheden, zoals een verhoogd situationeel bewustzijn met UAS die video in realtime deelt voor verbeterde besluitvorming, en dat alles met behoud van kritieke activa en middelen", aldus Bruno Even, CEO van Airbus Helicopters. "Het succes van de MUSHER-demonstratie is een grote stap voorwaarts voor onze ambitie bij Airbus, namelijk het inzetten van MUM-T-capaciteiten door Europese industriële knowhow samen te brengen ten voordele van militaire en civiele klanten", voegde hij eraan toe.
Het experiment werd geleid door Airbus, dat het H130 FlightLab inzette als een bemand platform en het Airbus VSR700 onbemande luchtsysteem (UAS) op een DGA-testbereik. Ondertussen voerde Leonardo de demonstratie uit met een helikopter en een optioneel bestuurd voertuig. Thales, coördinator van het MUSHER-project, zorgde voor een supervisiestation en een missie-debriefingstation. Space Applications Services had de leiding over het station voor de voorbereiding van de missie. Indra leidde simulatieactiviteiten ter voorbereiding op de demonstratie, terwijl ONERA studies over de werklast van de bemanning uitvoerde.
De MUSHER-demonstratie bestond uit verschillende scenario's waarbij de verschillende toestellen tegelijkertijd in Frankrijk en in Italië vlogen. De missies waren gebaseerd op concepten van operaties die waren gedefinieerd door de ministeries van Defensie van Frankrijk, Italië en Spanje. Eén scenario toonde bijvoorbeeld UAS en bemande helikopters voor een antipiraterijmissie. De UAS voerde aanvankelijk een surveillancemissie uit. Zodra het verdachte activiteit op een boot opmerkte, voegde de bemande helikopter zich bij de scène en nam de volledige controle over de UAS over ter voorbereiding op een interventie.
De tests tijdens de vlucht waren gericht op het aantonen van interoperabiliteitsniveaus (LOI) 2 tot 4, van de directe ontvangst van UAS-gegevens door de bemande helikopters en het grondstation tot de controle en monitoring van de UAS vanuit de helikopters. De demonstratie diende ook om te bewijzen dat bemande helikopters en UAS van verschillende bedrijven en verschillende landen, die in afgelegen gebieden opereren, kunnen worden geïntegreerd in één MUM-T-systeem / netwerk.
MUSHER is een project dat is gelanceerd in het kader van het industrieel ontwikkelingsprogramma voor de Europese defensie (EDIDP) dat in december 2021 door de Europese Commissie is gelanceerd. Het project is gericht op de ontwikkeling van een generiek Europees MUM-T-systeem dat robuust kan werken in meerdere omgevingen (civiel, militair of gemengd), terwijl de werklast van de bemanning wordt verminderd en maximale capaciteit tijdens de operatie wordt geleverd.
Foto's © Airbus Helicopters