Bezig met laden...

Logboek

FLASH: Ongevalsrapport Robinson R44 OO-RFF vrijgegeven

FLASH: Ongevalsrapport Robinson R44 OO-RFF vrijgegeven

De AAIU (Air Accident Investigation Unit), een onafhankelijk onderdeel van DGLV, heeft zijn finaal rapport gepubliceerd over de laatste Belgische helikoptercrash.

Op 29 december 2019 crashte een Robinson R44 helikopter van Heliventure met registratie OO-RFF in een drassig veld te Wijnendale (Torhout). Er waren gelukkig geen slachtoffers bij deze crash. 

De helikopter was opgestegen te Nijlen om 11:37 lokale tijd en had een trip gemaakt over Antwerpen en was dan via het Nederlandse Terneuzen naar Breskens gevlogen. Van Breskens vloog de Robinson R44 dan de Nederlands-Belgische kustlijn af tot in Blankenberge. Dan ging de vlucht verder over Brugge met bestemming Hostellerie ‘t Gravenhof in Torhout voor een etentje.

Een paar kilometers voor het restaurant, ter hoogte van het provinciaal domein d'Aertrycke, begon de piloot snelheid en hoogte te minderen. Kort nadien kreeg de piloot (PPL) een aanduiding van te laag rotortoerental (low rpm). Zoals in zijn opleiding aangeleerd verlaagde hij de collectieve controle en zette de autorotatie in. Het "low-rpm" signaal bleef actief. Een poging om het toerental middels de motor terug op te drijven lukte niet aldus de piloot.

Ongevalsrapport

Het finaal en zeer gedetailleerd onderzoeksrapport (50 bladzijden) werd door de Belgische AAIU (Air Accident Investigation Unit) vrijgeven op 1 juni 2022 en kun je hier integraal lezen. Een paar puntjes uit het rapport:

  • de R44 was uitgerust met bladder tanks: geen lekken na de impact
  • de 4 aandrijfriemen waren intact
  • ELT was niet geactiveerd ondanks de impact
  • de motor was in goed werkende staat na de impact
  • reden van het "low RPM" alarm zou mogelijks een te vaste grip van de piloot op de collectieve besturing geweest; de recent gelicentiëerde piloot had gedurende zijn opleiding de collectieve besturing ook al eens te stevig vastgehouden waardoor de govenor zijn functie niet kon uitvoeren.
  • de modder op het landingsveld maakte een veilige autorotatieve landing zeer moeilijk
  • de AAIU adviseert DGLV om 'Operational Suitability Data RTR 465' te implementeren bij organisaties die Robinson R44 gebruiken bij pilotenopleiding.

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *