Boeing heeft haar resultaten bekendgemaakt voor het eerste kwartaal 2022. Maar gezien Boeing Helicopters deel uitmaakt van de grote divisie Defense, Space & Security maakt Boeing geen separaat financieel resultaat bekend voor zijn helikopter divisie.
Wel rapporteert Boeing zijn leveringen van helikopters in de betrokken periodes.
Q1/2022
1e kwartaal 2022 | 1e kwartaal 2021 | ||
Apache AH-64 | nieuw | 7 | 9 |
rebuild | 15 | 15 | |
Chinook CH-47 | nieuw | 4 | 3 |
rebuild | 3 | 3 | |
Totaal | 29 | 30 |
In het eerste kwartaal 2022 kon Boeing 29 helikopters uitleveren, een minder dan 2021. Nederland heeft intussen een aantal Apache AH-64 naar Boeing in Mesa (VS) gestuurd voor een rebuild. Het is ons niet duidelijk hoever Boeing staat met deze rebuild.
Boeing is geen traditionele helikopterbouwer. De Apache AH-64 helikopters werden een onderdeel van Boeing toen deze in 1996 McDonnell Douglas kocht en de Chinook CH-47 kreeg de Boeing naam toen deze in 1960 Vertol Aircraft Corporation kocht. Sindsdien heeft Boeing Helicopters geen nieuwe helikopters ontworpen maar heeft ze wel de Chinook en de Apache verder ontwikkeld.
Boeing is wel samen met Sikorsky partner in de ontwikkeling en bouw van de SB>1 Defiant X. Deze DEFIANT X®-helikopter is momenteel een grote kanshebber in de competitie voor de FLRAA (Future Long-Range Assault Aircraft) helikopter van de Amerikaanse Defensie. De andere concurrent om de FLRAA-helikopter te bouwen is Bell Helicopters met de Bell V-280 Valor een Osprey 'look alike'.
Verdere informatie over de kwartaal 1/2022 van de Boeing groep kun je hier lezen.