Op 27 Oktober 2015 mocht de "heavy lifter" helikopter Sikorsky CH-53K voor het eerst in de lucht in Palm Beach, Florida, US.
Het U.S. Marine Corps’ CH-53K King Stallion prototype, ook gekend als de "Engineering Development Model-1 (EDM-1)", startte het CH-53K testprogramma met een korte vlucht en hover van 30 minuten. Het testprogramma zal in het totaal zo'n 2000 vlieguren bevatten en het zal gevlogen worden met 4 testhelikopters van het type CH-53K.
Sikorsky was natuurlijk zeer gelukkig met de eerste vlucht van de EDM-1’s; na de crash van het prototype van de Agusta Westland AW609 vorige week, werden we toch met de neus op de feiten gedrukt: een prototype blijft nog altijd een testtoestel waar niet alles 100% zeker is.
De eerste vlucht was vrij kort en beperkt tot hoveren, voorwaarts, zijwaarts en achterwaarts vliegen. Nu gaat het prototype EDM-1 getest worden op meer en meer vluchtscenario's en zal hij binnenkort de 3 andere testtoestellen naast zich krijgen om het 3 jaar durende testprogramma af te werken.
CH-53K King Stallion helikopter zal dezelfde afmetingen hebben als de driemotorige CH-53E Super Stallion™ helikopter, maar zal driemaal meer gewicht kunnen transporteren. De CH-53K zal zo'n 12.250 kg kunnen vervoeren over 110 Nm, zelfs onder "high hot" conditie's.
Het toestel is ook uitgerust met een moderne glas cockpit en een fly-by-wire besturing. Het zal uitgerust zijn met rotor bladen met anhedral tips en een elastomerische rotor head.
De Amerikaanse Defensie gaat 200 CH-53K aankopen en voorziet een Initial Operational Capability in 2019.