De EASA EU2024/2076 richtlijn welke o.a. de uitvoering van 'een autorotatie tot op de grond' vraagt bij de jaarlijkse profcheck voor ratings van éénmotorige helikopters zorgt voor beroering bij de experten van de helikopterveiligheid.
Tegenstanders van deze regelgeving, en dat zijn er nogal wat, stellen dat deze verplichting een groot gevaar is voor de veiligheid van piloten en examinatoren. Analyse door de Amerikaanse NTSB, de nationale veiligheidsorganisatie die ook instaat voor de luchtvaart, toont aan dat bijna de helft van de autorotatieongelukken gebeuren tijdens de opleidingen en profchecks. Autorotatie-ongelukken zijn overigens het meest voorkomende type ongeval is tijdens helikopteropleidingen.
Ook de Amerikaanse Defensie heeft in de afgelopen jaren al meerdere keren 'autorotatie tot op de grond' als te gevaarlijk aangeduid. Vooral de hoge betrouwbaarheid van de hedendaagse pistonmotoren en turbinemotoren gecombineerd met de risico's bij 'een autorotatie tot op de grond' maken dat veel experten zowel militair als civiel afkeer hebben van deze techniek en de autorotatie met power recovery voldoende vinden.
De Amerikaanse FAA eist geen 'autorotatie tot op de grond' bij opleiding en profchecks maar vraagt wel dat de CFI, de instructeur, een 'autorotatie tot op de grond' toont aan zijn leerling. FAA eist wel een autorotatie met power recovery in de opleiding, het examen en de profchecks.
Nu hebben tegenstanders van de EASA-richtlijn laten weten dat ze juridische stappen zullen ondernemen als EASA de richtlijn wil afdwingen. Ze stellen dat het verplichten van een onveilige en risicovolle richtlijn ingaat tegen de EASA instelling die er is om de vliegveiligheid te bevorderen.
Het laatste wordt is dus niet gezegd over de autorotatie 'tot op de grond'...
Lees hier een artikel van Tim Tucker, voormalig Robinson testpiloot en instructeur, over autorotatie in al zijn aspecten.