Russian Helicopters heeft haar plannen om haar enige EASA gecertificeerde helikopter, de Kamov Ka-32, tegen 2020 te moderniseren.
De modernisering zou erin bestaan dat het toestel onder andere een nieuwe type turbine ingebouwd krijgt en dat de avionics compleet wordt vernieuwd. Dit werd door Russian Helikopter project manager, Nikolay Titov, bekendgemaakt gedurende het Helicopter Forum-2018 in Kazan.
De Ka-32A11BC, die thans is uitgerust met TV3-117VMA turbines van het Oekraiense Motor Sich. Motor Sich leverde het leeuwenaandeel van de turbines voor Russische helikopters maar door de oorlog tussen Oekraine en Rusland wilde Rusland geen turbines meer betrekken bij Motor Sich.
De robuuste helikopter maakte bekendheid door vele succesvolle brandbestrijdingsvluchten. Ook transport met cargo in de cabine of aan de sling waren de specialiteit van de Ka-32.
In het moderniseringsprogramma zal de Ka-32 ook een nieuwe en performantere brandbestrijdingsinstallatie krijgen. Daarnaast zal een VK2500PS-02 turbine worden gebruikt met nieuwe avionics en nieuwe composiet rotorbladen.
Na deze modernisering zal de MTOW (maximum take-off weight) met 300 kg verhogen tot 11.3 ton. De externe lading zal dan 5.3t mogen wegen.
De nieuwe 4.000 liter brandbestrijdingsinstallatie zal reeds komend jaar beschikbaar zijn terwijl de rest van upgrade tegen 2020 zal klaar zijn.
Vanaf 2020 zal alleen nog de nieuwe versie worden uitgeleverd en deze zou verkocht worden aan bijna dezelfde prijs als de huidige versie, de Ka-32A11BC.
Het toestel is vrij populair en is in gebruik in 30 landen, het wordt nog steeds verkocht in Canada, Spanje, Zwitserland, China, Zuid-Korea, Indonesie en Turkije. Naast de Russische en EASA certificatie heeft het toestel ook een type goedkeuring in China, Indonesie, Zuid-Korea en Brazilie.
De huidige versie, de KA-32A11BC heeft de volgende karakteristieken
- Coaxiale rotor
- Max. speed: 260 km/h
- Cruise speed (at maximum range): 200 km/h
- Cruise speed (at maximum continuous engine power): 245 km/h
- Maximum flight range with main fuel tanks: 650 km
- Maximum flight height: 5.000 m
- Max. take-off weight 11.000 kg
- With underslung load 12.700 kg
- Max. Payload
- in transport cabin 3.700kg
- on external sling 5.000kg
- Engines 2Ñ…TV3-117 VMA with take-off power 2,200 hp.
- Contingency power 2,400 hp
- Dimensions:
- Length 4520 mm
- Maximum floor width 1.300 mm
- Height 1.240 mm
- Crew: 1–2 pilots
- Up to 13 passengers