Bezig met laden...

Logboek

Ook China test SAF: Airbus H125 vliegt met 40% SAF

Ook China test SAF: Airbus H125 vliegt met 40% SAF

Een Airbus H125-helikopter van het Chinese SGST (State Grid Space Technology) heeft met succes duurzame vliegtuigbrandstof (SAF) gebruikt voor een vluchtdemonstratie op Hefei Shiwan Airport in China.

Dit is de allereerste helikoptervlucht met SAF in China, een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van koolstofarme luchtvaart in de Chinese luchtvaart. De Airbus H125, die wordt aangedreven door een Safran Arriel 2D-motor, vloog met een mengsel van 40% SAF en 60% klassieke brandstof dat werd geleverd door CNAF (China National Aviation Fuel).

"Het succes van deze vlucht is van groot belang om SAF-promotie en de toepassing ervan te stimuleren", aldus Du Guihe, bestuursvoorzitter van SGST. “Het heeft een positieve impact op de ondernemingen die proactief zijn op het gebied van koolstofarme luchtvaartontwikkeling. Het is ook een doorbraak voor de luchtvaartindustrie in China om de vermindering van de CO²-uitstoot door te voeren in het post-pandemische tijdperk.”

"Ik ben er trots op dat onze klant, SGST, deze SAF-vlucht met de H125 heeft gelanceerd, waarmee Airbus Helicopters de eerste helikopterfabrikant is die een SAF-vlucht in China uitvoert", aldus Colin James, Managing Director van Airbus Helicopters in China. "In een poging om de CO²-uitstoot te verminderen en een norm te stellen binnen de industrie, werken we samen met onze partners om lokaal geproduceerde SAF te gebruiken." 

Deze mijlpaal komt slechts een paar weken nadat Airbus en de CNAF tijdens het Franse staatsbezoek aan China een Memorandum of Understanding (MoU) hebben ondertekend om de Chinees-Europese samenwerking op het gebied van de productie, de concurrerende toepassing en de formulering van gemeenschappelijke normen voor SAF te intensiveren.

SAF is een alternatieve vliegtuigbrandstof gemaakt van grondstoffen variërend van gebruikt vet, olie en vet tot gemeentelijk en bosbouwafval. In vergelijking met fossiele vliegtuigbrandstof is aangetoond dat SAF gedurende de gehele SAF-levenscyclus tot 80 procent CO2-reductie oplevert. De samenwerking tussen Airbus en CNAF heeft tot doel de SAF-toeleveringsketen te optimaliseren door de bronnen te diversifiëren en de SAF-productie te verhogen naar de ambitie om tegen 2030 10% SAF te gebruiken. 

Het gebruik van SAF is een van de hefbomen van Airbus Helicopters om bij te dragen aan ATAG's Scenario 3-vooruitzichten voor NetZero in 2050. Een van de belangrijkste voordelen van het gebruik van deze nieuwe brandstof is dat het vliegtuig hierdoor zijn ecologische voetafdruk kan minimaliseren met behoud van dezelfde vluchtprestaties.

Tegenwoordig kunnen alle Airbus-helikopters vliegen met een mengsel van maximaal 50% SAF vermengd met fossiele kerosine, met als doel om de helikopters tegen 2030 met 100% SAF te laten werken. 

Foto © Airbus Helicopters

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *