Bezig met laden...

Logboek

Airbus: update over EC225 crash in Noorwegen

Airbus: update over EC225 crash in Noorwegen

Een korte update over het onderzoek rond de crash van een Airbus Helicopter EC225 / H225 bij Bergen (Noorwegen) waarbij 13 mensen het leven lieten.

  • Het Noorse onderzoeksteam (bijgestaan door onderzoekers van de Britse en Franse CAA, alsmede Airbus Helicopters) heeft in een tussentijdse verklaring aangegeven dat de oorzaak hoogstwaarschijnlijk niet te wijten is aan een menselijke fout.
  • De helikopter is in de weken voor het ongeval tweemaal toe naar zijn basis teruggekeerd wegens een veiligheidsprocedure; na het vervangen van twee onderdelen werd het toestel terug vrijgegeven voor commercieel transport. Beide onderdelen hielden geen verband met de gearbox of de rotorkop.
  • EASA en Airbus Helikopter hebben het vliegverbod voor het type helikopter terug opgegeven na de informatie die ze hebben uit het onderzoek; wel moeten alle toestellen vooraleer terug in gebruik te worden genomen gecontroleerd worden aan drie 'stuts' die de rotor met de gearbox en de rest van de helikopter verbinden. Blijkbaar zijn deze stuts op een of andere manier direct gelinkt aan de vermoedelijke oorzaak van het ongeval. 
  • De recente vervanging van de gearbox en de rotorkop van de EC225 / H225 zou dus een oorzakelijk verband kunnen hebben met het ongeval.
  • De Noorse en Britse CAA behouden het vliegverbod voor de EC225 / H225 tot nader order.
  • Intussen heeft operator CHC, die de gecrashte EC225 / H225 vloog, in de US Chapter 11 aangevraagd. Dit is een protectie tegen schuldeisers terwijl CHC verder werkt aan het herschikken van zijn opgebouwde schuld. De moeilijkheden in de olie en gasindustrie zijn voor CHC de reden waardoor ze niet op een normale manier hun schulden kunnen herschikken.
  • Het Noorse onderzoeksteam werkt verder om onderdelen van de gecrashte helikopter uit het water te recupereren.    

Wij blijven het onderzoek verder volgen.

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *