Bezig met laden...

Logboek

Kunnen we binnenkort met milieuvriendelijke AVGAS vliegen?

Kunnen we binnenkort met milieuvriendelijke AVGAS vliegen?

De Britse RAF (Royal Air Force) en de firma Zero Petroleum hebben op 2 november 2021 een Ikarus C42 microlight gevlogen met 100% synthetisch en milieuvriendelijk AvGas. In het project 'Martin' vloog de RAF het vliegtuig en levert Zero Petroleum de AvGas (onder de naam SynAvGas). De test gebeurde op Cotswold Airport in Kemble, Cirencester, UK.

De vlucht is reeds door 'Guinness World Records' gehonoreerd als 'First aircraft powered by synthetic fuel'.

De synthetische UL91-brandstof van Zero Petroleum wordt vervaardigd door waterstof te extraheren uit water en koolstof uit atmosferische koolstofdioxide. Met behulp van energie die is opgewekt uit hernieuwbare bronnen zoals wind of zon, worden deze gecombineerd om de synthetische brandstof te maken.

Volgens Zero Petroleum is deze synthetische AvGas dé toekomst omdat SynAvGas:

  • een simpele vervanging is van de brandstof voor bestaande motoren, geen grote aanpassingen nodig
  • de kritische energiedichtheid (gewicht vs. volume) behoudt in tegenstelling tot elektrische of waterstofoplossingen
  • 100% fossielvrij, circulair & netto-nul is
  • produceren volledig schaalbaar is, in tegenstelling tot bio- en afvalgebaseerde oplossingen
  • makkelijk gemaakt kan worden waar het nodig is: energiezekerheid 

Het belang van de RAF is om uiteindelijk synthetische brandstof te gebruiken in zijn vliegtuigen, inclusief snelle jets. SynAvGas heeft het potentieel om 80-90% koolstof per vlucht te besparen. Air Chief Marshal Sir Mike Wigston KCB CBE ADC Chief of the Air Staff zei: “Klimaatverandering is een transnationale uitdaging die de wereldwijde veerkracht en onze veiligheid en welvaart bedreigt. Ik ben vastbesloten om dit direct aan te pakken en heb de Royal Air Force het ambitieuze doel gesteld om tegen 2040 Net Zero te zijn."

CEO van Zero Petroleum, Paddy Lowe: "Dit unieke project met de Royal Air Force demonstreert de validiteit van onze synthetische brandstof en het potentieel dat het heeft om fossiele CO²-emissies uit een aantal moeilijke maar kritieke sectoren te elimineren, waaronder luchtvaart. Onze hoogwaardige luchtvaartbenzine ZERO® SynAvGas is in slechts vijf maanden ontwikkeld en is met succes in het vliegtuig gebruikt zonder enige wijziging aan het vliegtuig of aan de motor. De metingen van de motorfabrikant Rotax en de observaties van de testpiloot toonden geen verschil in vermogen of algemene prestaties in vergelijking met standaard fossiele brandstof."

En voor helikopters?

Deze aankondiging komt net na de wake-up call van de klimaatconferentie in Glasgow. We zien intussen reeds hoopgevende testen met SAF (Sustainble Aviation Fuel) voor turbinehelikopters (Airbus - Leonardo).

In de US zijn ook testen bezig met alternatieve brandstof voor AvGas. UL91 wordt uitgebreid getest en ook motorfabrikant Lycoming is actief in het testen van zijn motoren met 'very low lead' of 'unleaded' brandstoffen. De eerste goedkeuringen zijn reeds bekomen. 

ZERO® SynAvGas zou voor de Lycoming motoren in de Robinson helikopters een ideale oplossing kunnen zijn om de milieu-impact drastisch te verbeteren. Deze nieuwe brandstof moet wel betaalbaar worden en zou dan fossiele brandstoffen compleet kunnen vervangen. 

Lees hier de volledige aankondiging 

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *