De NTSB, de Amerikaanse veiligheidsautoriteit, heeft in de Liberty crash zijn finale beslissing gemaakt in een openbare zitting afgelopen dinsdag.
De Liberty crash gebeurde op 11 maart 2018, toen een Airbus AS350 B2 helikopters vermogen verloor bij een sightseeing / fotovlucht boven New York City en in de East River terechtkwam. Alleen de piloot kon zich uit het water redden. De 5 inzittenden die spectaculaire foto's wilden nemen uit een helikopter zonder deuren konden zich in het water niet losmaken en verdronken.
Gedurende de zitting werd onderstaande video getoond die de drie oorzaken van de fatale crash aantonen:
- dronken passagier duwt fuelschakelaar op OFF
- na correcte autorotatie boven water blaast de piloot maar een kant van de drijvers op, waardoor de helikopter omkantelde in het water en binnen de 11 seconden zonk - de kracht nodig om beide zijden van de drijvers op te blazen is te groot (58 lbs)
- vijf passagiers kunnen zich niet bevrijden uit hun veiligheidsharnas welke ook niet voorzien is van een 'quick release'.
Het uitgebreid feitenrapport en het onderzoeksdossier kun je hier nalezen. Het finale rapport lees je hier.
De NTSB concludeert ook dat de operator van deze speciale fotovluchten door een 'zwakheid' in de wetgeving dergelijke vluchten kon en nog steeds kan uitvoeren. Ter info: op 29 november kon dezelfde operator niet minder dan 57 van dergelijke vluchten uitvoeren. DE NTSB heeft ook zijn bedenkingen bij de nieuwe veiligheidsharnassen die de operator nu gebruikt.
De veiligheidsautoriteit adviseert de FAA dringend om dergelijke vluchten zonder deuren en de veiligheidsharnassen beter te reglementeren. Het geeft in het totaal tien specifieke adviezen aan de FAA. Ook EASA, de operatoren en Airbus krijgen specifiek advies op basis van de bevindingen in het onderzoek.