Na drie maand aan de grond, als gevolg van een crash in Japan op 29 november 2023, heeft het Amerikaanse Pentagon beslist dat de zowat vijfhonderd Osprey V-22 tiltrotors terug mogen vliegen. Ook de Amerikaanse staatssecretaris van Defensie, Lloyd Austin, geeft zijn fiat geven aan dit besluit.
De Amerikaanse militairen hebben intussen kunnen vaststellen wat er precies is gebeurt bij die crash maar ze kennen wel nog niet de oorzaak waarom het is gebeurt. Over de juiste toedracht is niet gecommuniceerd. Maar in de wandelgangen is te horen dat het oorzaak van de crash zich zou situeren in de gearbox van een van beide proprotors (propeller/rotor combinatie) en dat er nog verder materiaalonderzoek nodig.
Vanaf nu kunnen de operationele eenheden plannen hoe ze op een veilige manier de terugkeer naar de normale operaties van de Osprey V22 zullen uitvoeren. Er zou nu een meer conservatieve benadering ingevoerd worden voor de manier waarop de Osprey wordt bestuurt. Meer uitleg hierover en of er extra training voor de piloten is gepland is vooralsnog niet bekend. Er zijn ook bepaalde nieuwe voorzorgsmaatregelen getroffen bij de onderhoudswerkzaamheden.
Bij de crash van de Osprey van het US Air Force Special Operations Command op 29 november 2023 in Japan, kwamen acht militairen om het leven kwamen. Het Japan-incident en een eerdere Osprey-crash in Australië, waarbij drie mariniers omkwamen, worden beide nog onderzocht. Als reactie kondigde de US Defensie op 6 december 2023 een volledige 'grounding' af van de Osprey's.