Helikopterbroker Aero Asset publiceerde zoals ieder kwartaaleinde een interessante analyse van de helikopter tweedehandsmarkt.
Ondanks de nog steeds aanhoudende gevolgen van de corona-pandemie voor de luchtvaart ziet Aero Asset een licht herstel van de helikopter tweedehandsmarkt in het eerste semester van 2021 met +16% (in aantal verkochte toestellen) en +10% in waarde, in vergelijking met het eerste semester 2020.
Bij de effectieve verkopen is een groei op te merken van 40% in het segment VIP-helikopters. Vermoedelijk zijn de gedaalde verkoopprijzen het ideale instapmoment voor de kapitaalkrachtige VIP's.
Het aanbod van tweedehands helikopters is in het tweede kwartaal 2021 met 16% in aantallen, en 7% in waarde gedaald in vergelijking met de zelfde periode 2020. De 'deal pending' pijplijn is nu 15% groter dan vorig jaar.
Belangrijk om weten is dat de gemiddelde verkoopcyclus van een tweedehands turbinehelikopter vandaag gemiddeld 1,6 jaar duurt, waarbij de Leonardo AW109S/SP met 10 maanden en de Airbus H145 met 15 maand de positieve uitschieters zijn.
Anderzijds duurt het 4,5 jaar om een Airbus H225 en 5,5 jaar om een tweedehands Airbus H155 te verkopen. Van de beschikbare Sikorsky S92A's werden de afgelopen tijd gewoon geen helikopters verkocht. Het aanbod van Airbus H225 helikopters is afgelopen kwartaal wel met 30% gedaald. De gemiddelde verkoopcyclus van een 'heavy' duurt nu niet minder dan 7,5 jaar.
Het totale marktaanbod van tweedehands helikopters heeft eind juni 2021 een waarde van $850 miljoen.
Deze analyse betreft uitsluitend turbinehelikopters.