Op 15, 16 en 17 mei 1973, intussen 50 jaar geleden, vestigde de Fransman Roland Coffignot, een helikoptertestpiloot, drie snelheidsrecords in de E1D-klasse (helikopters met een gewicht van 1.750 tot 3.000 kg).
De bemanning van de helikopter bestond naast piloot Roland Coffignot, uit André Ricaud (vluchttestmonteur) en René Stevens (vluchttestingenieur). Joseph Rostaing (hoofd van het Dauphin-programma) vloog uitsluitend mee voor het record van 100 km.
Ze vlogen het record met een éénmotorige Dauphin, het toenmalige type SA360 (van fabrikant Sud Aviation) en met een lading gelijk aan acht passagiers.
De drie wereldrecords waren:
- 299 km/u over een gesloten circuit van 100 km
- 312 km/u over 3 km
- 303 km/u over 15 km
De helikopter die werd gebruikt om deze records te vestigen, was geconfigureerd voor bijna-normaal gebruik. Het is ook vermeldenswaard dat de experimentele composietbladen en de romp in de was waren gezet.
Slechts 34 van deze Dauphin SA360-helikopters die was ontworpen om de Alouette III te vervangen, werden uiteindelijk verkocht. De éénmotorige helikopter evolueerde snel naar een tweemotorig helikopter genaamd SA365 en vervolgens AS365, dat snel voet aan de grond kreeg op de markt voor middelgrote helikopters, met name door het grote contract van de Amerikaanse kustwacht.
Foto's credit: Airbus Helicopters
Onderstaande video is hetzelfde toestel (SA.360-001 - F-WSQL) welke later door de Franse Marine werd getest.