We komen stilaan dichter bij ongelode AVGAS.
De Amerikaanse FAA heeft nu vier ongelode AVGAS samenstellingen uitgekozen om verdere testen te doen in het William J. Hughes Technical Center. Twee brandstoffen ontwikkeld door Swift Fuels en elk een van Shell en TOTAL zullen binnenkort aan een volledige batterij testen worden onderworpen; in de herfst van 2015 wil de FAA deze testen afsluiten.
Naast de AOPA en de FAA, zijn ook de American Petroleum Institute, de Experimental Aircraft Association, de General Aviation Manufacturers Association, de National Air Transportation Association, en de National Business Aviation Association betrokken in de samenwerking om een nieuwe en ongelode AVGAS goed te keuren.
Na deze testen zal worden bepaald hoeveel en welke van de 4 ongelode AvGas-samenstellingen verder zullen gaan met live-testen op motoren en vliegtuigen; deze tweede en beslissende fase zal dan uitmaken welke samenstellingen een certificatie zullen krijgen.
Het programma kreeg in 2014 reeds 6 miljoen dollar van het Amerikaanse Congres en zal vermoedelijk ook in 2015 eenzelfde bedrag toegeschoven krijgen om het programma tegen 2018 af te ronden.
Wereldwijd zijn er zo'n 230,000 vliegtuigen die vliegen met het blauwe 100LL avgas; we schatten dat er daarvan zo'n 12.500 helikopters zijn. De toevoeging van TEL (tetraethyl lood) is nodig om het nodige hoge octaan gehalte te bereiken.