De EASA (European Aviation Safety Agency) heeft haar veiligheidrapport over het afgelopen periode 2009 -> 2019 gepubliceerd. Niet minder dan 20 bladzijden van dit rapport bespreken de veiligheidssituatie van helikopters in Europa.
Het onderdeel helikopters (bladzijde 80 tot 100) deelt de helikopters op in drie gebruiksgroepen:
- Commerciële luchttransport helikopters (AOC-houders, HEMS, taxi, offshore vluchten)
- Helikopters voor gespecialiseerde operaties (sling ladingen, constructie's, fotografie, reclame)
- Helikopters voor niet-commerciële operaties (training, privaat, plezier)
Hier een overzicht van de incidenten per type operatie:
Aantal |
Fatale ongevallen |
Niet-fataal ongevallen |
Fatale verwondingen |
Commercieel | |||
2017 | 1 | 4 | 6 |
2018 | 2 | 9 | 8 |
2019 | 4 | 5 | 17 |
Speciale operaties | |||
2017 | 2 | 11 | 2 |
2018 | 2 | 10 | 2 |
2019 | 1 | 10 | 1 |
Niet-commercieel | |||
2017 | 5 | 24 | 11 |
2018 | 6 | 28 | 15 |
2019 | 3 | 35 | 5 |
- De top-3 oorzaken van de fatale ongevallen bij commerciële vluchten zijn in orde van belangrijkheid:
- Aanvaringen in de lucht (obstakels, draden, andere toestellen, ...)
- Helikopter besturing
- Neerstorten
- De top-3 oorzaken van de fatale ongevallen bij speciale operatie's zijn in orde van belangrijkheid:
- Helikopter besturing
- Aanvaringen in de lucht
- Neerstorten (vooral veroorzaakt door constructiewerkzaamheden - sling-load)
- De top-3 oorzaken van de fatale ongevallen bij niet-commerciële vluchten zijn in orde van belangrijkheid
- Helikopter besturing is veruit de grootste oorzaak en vooral dan bij trainingvluchten en pleziervluchten (85%)
- Neerstorten
- Aanvaringen in de lucht
Tussen pagina 181 tot 191 kun je een volledig overzicht bekijken van alle ongevallen in de EASA-landen met helikopters (uit de EASA-landen) in de periode tussen 2009 tot en met 2019.
Zoals duidelijk werd in eerdere analyses en studie's is de menselijke factor eens te meer de oorzaak van meer dan 90% van de ongevallen met helikopters. De helikopters en hun onderhoud zijn door de hoge technische vereisten alsmaar veiliger geworden maar de menselijke factor blijft de zwakke schakel. En zoals in deze studie naar voor komt is er geen noemenswaardige verbetering van deze situatie.