Met toestemming publiceren we hier het tweede deel van het artikel "Helikopterwereld plant zaadje voor toekomst" verschenen in De Vliegende Hollander". Het eerste deel kon u gisteren hier lezen.
En naast de Chinook gaat ook nog een tweede type, de aanvalshelikopter Apache, in transitie. Die van de Apache sluit bijna aan op de Chinook. “Eigenlijk zijn er best veel raakvlakken met de Chinook", zegt Apache-vlieger majoor Paul Webbink, eveneens werkzaam bij AHO. "Ook bij ons geldt: Amerikanen gaan over op een nieuw model: de AH-64E Apache Guardian en daarmee wordt instandhouden van ons D-model heel lastig.” Nederland kiest voor het zogenoemde ‘remanufacturen’ van de overgebleven 28 AH-64D’s van het 301 en 302 Squadron. Webbink: “Ook wij liften mee in groot multi year-contract waarin de Amerikanen hetzelfde doen als wij en waarin andere partnerlanden meedraaien. We leveren toestellen in en die worden met een compleet nieuw airframe herbouwd tot volwaardige 'Echo'-modellen.”
Er is straks geen verschil met fabrieksnieuwe toestellen, anders dan dat er 'D/E-common'-componenten van de Nederlandse Delta’s worden gebruikt die hetzelfde zijn op de Echo: bepaalde hardware zoals het landingsgestel. Voor een deel zal het voor de leek amper te zien zijn dat het om nieuwe Apaches gaat, maar de helft van de vloot krijgt de Longbow of Fire Control Radar (FCR), de grote bol bovenop de rotor. Webbink: in plaats van zoeken met mijn sensororen is het 1 scan met de radar: een veel snellere doel-acquisitie dus. Met 1 druk op de knop, letterlijk. Dat is echt een ander manier van opereren. En met een 2e knop stuur ik het naar iedereen door die het nodig heeft, in de lucht of op de grond.”
Dat zenden kan door middel van MUM-T, Manned and Unmanned Teaming. “Daarmee kunnen we beelden sturen naar, of ontvangen van JTAC’ers op de grond of bijvoorbeeld een Reaper”, vervolgt Webbink. “Je kunt dus veel sneller digitaal aan elkaar laten zien waarnaar je kijkt en wat je ziet of het doel is.” Wat verder ook niet echt opvalt zijn bijvoorbeeld rotorbladen die niet meer van metaal maar van composiet zijn. Ze worden iets langer en vooral veel sterker. Dat levert samen met krachtiger motoren en een geheel nieuw aandrijvingssysteem een groot voordeel op: de helikopter wordt veel sneller.
AH-64E Apache Guardian
- Totale lengte: 17,86 m
- Rotor diameter: 14,9 m
- Hoogte: 5,33 m
- Max. snelheid: 360 km/u
- Kruissnelheid: 222 km/u
- Max. gewicht: 10.433 kg
“Wij gaan onze Delta’s inleveren en krijgen daar te zijner tijd Echo’s voor terug, maar we moeten dus wachten tot ze omgebouwd zijn”, geeft Webbink aan. Naar verwachting gaat de eerste AH-64D eind 2020 per boot naar de USA. Medio 2022 wordt dan de eerste AH-64E op Ft. Hood verwacht en een aantal maanden later de eerste in Nederland. “En ook bij de Apache verandert er veel achter de schermen” vult Bresser aan. “Nieuwe simulator – de Longbow Crew Trainers – die te zijner tijd gekoppeld worden tot een ‘multi ship-multi type simulation center’. En ook voor de Apache moet het technisch personeel omgeschoold worden. Voor een deel gebeurt dat in Amerika, voor een deel op Woensdrecht.”
Het is een hele puzzel om beide types over langere tijd inzetbaar te houden en tegelijkertijd te vernieuwen, vat Bresser samen. “Vergis je niet: deze update of upgrade van Chinook en Apache lijkt van de buitenkant misschien niet zo groot, maar van binnen en aan de achterkant verandert er heel erg veel. Maar hiermee sluiten we op alle vlakken aan bij de 5e Generatie Luchtmacht, met meer simulatie, beter geïntegreerd in een netwerk, betere sensoren en bewapening en andere trainingsfilosofie. We gaan mee met de tijd en proberen er zelfs iets op voor te lopen.”
En wat met de Cougars en de NH-90?
In de transitie ligt de focus op de Apache en Chinook. “De Cougar en NH-90 zijn niet in transitie”, geeft HAHO Bresser aan. “De NH-90 is al toegerust om deel uit te maken van een netwerk. Het is op dit moment de modernste helikopter die we hebben. Maar ook bij dit type moet nog wel wat gebeuren. Bij de Cougar wachten we nu op de taakstelling, maar dat is nog een politiek proces. We kijken dus naar alle helikoptertypes. Elk kent zijn eigen dynamiek.”
Tot zover het artikel: "Helikopterwereld plant zaadje voor toekomst" verschenen in De Vliegende Hollander". Speciale dank aan Arno Marchand van Defensie dat we het artikel mochten overnemen.
Foto copyright: Minsterie van Defensie
Bronvermelding: De Vliegende Hollander - editie Juli / Augustus 2019 (met toestemming)
Bijhorende foto's: klik hier