Bezig met laden...

Logboek

Kort Nieuws: Bergvliegen voor DHC - Vertical Aero verkocht reeds 1350 tiltrotors - Update over de Leicester crash AW169

Kort Nieuws: Bergvliegen voor DHC - Vertical Aero verkocht reeds 1350 tiltrotors - Update over de Leicester crash AW169

Helikopters van DHC trainden bergvliegen in Aviano

Het Nederlandse DHC (Defensie Helikopter Commando) heeft haar oefeningen bergvliegen in Aviano, Italië beëindigd. Zowel met de Apache gevechtshelikopters als met de Cougars en de Chinook transporthelikopters werd in de bergen getraind, dikwijls in spectaculaire decors. 

Vliegers en loadmaster werden opgeleid en getraind om gevechtssituatie's in de bergen te vliegen. De weeromstandigheden, de speciale bergwinden, het terrein en de hoogte maken het een uitdagende oefening. 

Onderaan een video van een gelijkaardige training in Frankrijk bij de Belgische luchtmacht.

 

Marubeni stuurt een pre-order voor maximaal 200 VA-X4 drones van Vertical Aerospace

Het Japanse Marubeni Corporation, een toonaangevend Japans geïntegreerd handels- en investeringsconglomeraat, gaat samen met Vertical Aerospace duurzame, emissievrije Advanced Aerial Mobility (AAM) reisoplossingen te onderzoeken. Het zal daarbij de mogelijkheden onderzoeken voor de toepassing van het vlaggenschip van Vertical, de VA-X4 tiltrotor, op de Japanse markt. Marubeni heeft ook overeenstemming bereikt over een voorwaardelijke pre-order van maximaal 200 VA-X4 drone helikopters van Vertical.

Hiermede brengt Vertical Aerospace zijn pre-orderboek voor de VA-X4 op 1.350 stuks voor een totale verkoopwaarde van $5,4 miljard. Door samen te werken met een gevestigde en gerespecteerde Japanse organisatie, verwacht Vertical haar mogelijkheden om de Japanse markt te betreden te versnellen en Japanse consumenten een veiliger, sneller, goedkoper en groener alternatief te bieden voor de huidige korteafstandsopties in het land. 

De VA-X4, het vlaggenschip van Vertical, zal naar verwachting worden gecertificeerd volgens dezelfde normen als commerciële vliegtuigen en zal naanzienlijk veiliger en stiller zijn dan een helikopter.  

 

Crash van de Leonardo AW169 op 27 oktober 2018

Bijna drie jaar na datum is het rapport over de crash met de AW169 met registratie G-VSKP grotendeels afgewerkt en is het vertrouwelijk naar de belanghebbenden gestuurd voor consultatie. Als deze consultatie beëindigd is zal het rapport openbaar worden gemaakt.

Bij deze crash stierven de piloot, de co-piloot en 3 passagiers. Het toestel werd compleet vernield door de crash en de daaropvolgende brand. Eigenaar van het toestel en een van de slachtoffers was de eigenaar van voetbalclub Leicester City en het Leuvense OHL, Vichai Srivaddhanaprabha, een Thaise zakenman en eigenaar van het King Power concern. 

Onderzoekers dachten vrij snel dat een technisch probleem bij de staartrotor aan de oorzaak kon liggen van de crash. Hierop hebben Leonardo en EASA verschillende AD en Emergency AD's uitgegeven voor de AW169 en de AW189. Dit om mogelijke gevaarlijke situatie's te vermijden die ze bij hun eerste voorlopige  bevindingen hadden vastgesteld. Op 10 september 2020 heeft EASA de laatste keer een AD hierover uitgegeven (lees hier) waarbij nogmaals werd bevestigd dat de staartrotor de oorzaak 'kon' geweest zijn. 

Technisch gezien situeren zich de problemen rond de TRA's (tail rotor servo actuators) en de TRDB's (tail rotor duplex bearings). Voor beide onderdelen heeft Leonardo intussen nieuwe onderdelen vervaardigd die bij een aantal van de AW169 en AW189 moeten worden ingebouwd. Hiermee is de verantwoordelijkheid van Leonardo reeds voor de publicatie van het finale onderzoeksrapport vrij duidelijk geworden. 

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *