Bezig met laden...

Logboek

Bristow test Sikorsky S-92 met SAF mengsel, duurzame bio-brandstof

Bristow test Sikorsky S-92 met SAF mengsel, duurzame bio-brandstof

Zowat alle helikopterbouwers en turbinefabrikanten zijn koortsachtig aan de slag om het gebruik van biofuel SAF (Sustainable Aviation Fuel) in hun helikoperturbines uit te testen en te valideren. Zo heeft fabrikant Safran intussen laten weten dat al zijn moderne turbines reeds op 50% SAF kunnen vliegen maar dat ze intussen testen uitvoeren om dit percentage naar 100% te brengen. 

Nu is het ook van belang om de helikopteroperatoren in dit verhaal mee te krijgen want de SAF kost voorlopig nog heel wat duurder dan de klassieke kerosine. De vraag is natuurlijk of de klanten van de operatoren bereid zullen zijn om deze meerprijs te betalen.  

Op 10 december heeft s' werelds grootste helikopteroperator, Bristow, als test een commerciële off-shore vlucht uitgevoerd aangedreven met 50% SAF van Air BP. Deze SAF is volledig gecertificeerd volgens de JetA1-normen. De test gebeurde met een Sikorsky S-92 waarbij de helikopter vertrok vanop de luchthaven van het Schotse Aberdeen met bestemming een off-shore installatie van BP.

De komende twee weken staan ​​er nog meer testvluchten op het programma, zodat het vliegen met SAF binnenkort als optie aan alle klanten van Bristow kan worden aangeboden.

Het gebruik van SAF voor operationele vluchten is een van de vele wereldwijde initiatieven, waaronder een toenemend gebruik van elektrisch aangedreven grondondersteuningsvoertuigen op geselecteerde operationele bases, als onderdeel van de inspanningen van de Bristow om zijn koolstofemissies aanzienlijk te verminderen.

In zijn presentatie voor de Analyst Day op 8 december schreef Bristow's CEO, Chris Bradshaw: "In partnership with engine manufacturers, aircraft manufacturers, fuel system suppliers, our customers and other stakeholders, we intend to be early and leading adopters of Sustainable Aviation Fuels."

SAF of duurzame helikopterbrandstof wordt gemaakt van grondstoffen zoals gebruikt frituurvet en huishoudelijk afval, en de acceptatie ervan is een sleutelelement in de uitdaging van de wereldwijde luchtvaartindustrie om de totale CO2-uitstoot tegen 2050 met 50 procent te verminderen.

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *