Bezig met laden...

Logboek

de NH-90 story Deel II - Gemeenschappelijk Platform

de NH-90 story Deel II - Gemeenschappelijk Platform

De NH 90 kan met allerlei apparatuur worden uitgerust. Daardoor kan hij breed worden ingezet. De NH 90 heeft een vierbladige rotor en twee turboshaftmotoren die achter de reductiekast geplaatst zijn. Het landingsgestel is volledig intrekbaar en de cockpit is ontworpen voor twee bemanningsleden.

De NH 90 NFH is ontwikkeld onder leiding van Agusta. Zijn geavanceerde missiesuite bevat een radar, dompelsonar en FLIR-, MAD-, ESM-, en ECM systemen. De wapens worden meegevoerd aan twee ophangpunten aan de zijkant van de helikopter. De helikopter heeft ofwel twee RTM 322-01/9 motoren ofwel twee General Electric T700-T6E's.

De ontwikkeling van de NH 90 werd in mei 1994 opgeschort, maar in juli van datzelfde jaar weer hervat., na een kort maar rigoreuze poging om de uit de hand lopende kosten te reduceren. Het eerste van vijf vliegende prototypes en een grondtestprototype was de in Frankrijk geassembleerde PT 1. Deze maakte zijn eerste vlucht op 18 december 1995 met RTM 322-motoren. Het tweede prototype, de PT 2, werd ook in Frankrijk geassembleerd en maakte zijn eerste vlucht op 19 maart 1997. Dit was de eerste machine die met een fly-by-wire besturingssysteem vloog. Het derde, vierde en vijfde prototype werden respectievelijk in Frankrijk, Duitsland en Italië geassembleerd.

Aanvankelijk waren er in totaal 726 helikopters besteld. Dit werd in juli 1996 teruggebracht tot 647 stuks en in 1998 tot 642. Het aantal marinehelikopters dat nu waarschijnlijk aangeschaft wordt, bestaat onder meer uit 27 exemplaren voor de Aéronavale, 38 voor Duitsland, 56 voor Italië en 20 voor Nederland. NH Industries heeft ook exportorders binnengesleept uit Noorwegen, terwijl het ook op grote exportaantallen uit Zweden hoopt. Het ondertekenenvan de productiecontractenvan de NH 90 heeft aanzienlijk vertraging opgelopen. Aanvankelijk zou de bouw in 1997 van start gaan, maar dit gebeurde pas in maart 2000. Toen werden de eerste 244 helikopters besteld voor de gewapende troepen van de vier partnerlanden. De eerste NH 90's zijn in de periode van 2004 tot 2007 in gebruik genomen.

Om onnodige en torenhoge ontwikkelingskosten maximaal te vermijden opteerde België voor de aanschaf van bestaande varianten (MOTS - Military Off The Shelf). Zo werden de Belgische transport- en marine/SAR versie respectievelijk gebaseerd op de Duitse TTH en de Nederlandse NFH).

Tijdens de ontwikkeling van de verschillende versies van de NH-90 werd bijzondere aandacht besteed aan een zo groot mogelijke communaliteit tussen de transport (TTH) en de maritieme (NFH) versie. Het voordeel hiervan is dubbel: binnen eenzelfde nationale vloot met verschillende versies wordt de logistieke ondersteuning vereenvoudigd en in een internationaal kader ligt onderlinge logistieke steun en samenwerking meer voor de hand. Naast de gemeenschappelijke elementen en uitrustingen hebben beide versies uiteraard eigen, versiegebonden bijzonderheden.

Gemeenschappelijke elementen van de NH-90 TTH en NFH:

Composiet samenstelling:
De basishelikopter is volledig opgebouwd uit composiet elementen, zowel monolithische als hybride (= met "sandwich"- structuren). Deze samenstelling heeft meerdere voordelen: geen corrosie, onbeperkte levensduur, verminderde kwetsbaarheid, betere vermoeiingseigenschappen, lager gewicht,...

Mechanische aandrijving (motoren, overbrenging en brandstoftoevoer systeem):
Alhoewel de NH-90 helikopter met twee verschillende motoren leverbaar is (RTM- 322 & GE T700), koos het merendeel van de landen, waaronder België, voor de Rolls Royce Turbomeca RTM-322 motoren. Vluchtcontrole systeem De NH-90 is de eerste in serie geproduceerde helikopter die bestuurd wordt met een "Fly-by-wire" systeem. Dit houdt in dat er tussen de stuurorganen in de cockpit en de controle organen van de hoofd- en staartrotor geen mechanische verbindingen zijn. De bevelen van de piloot worden door elektrische verbindingen, gestuurd door verschillende vluchtcomputers, doorgegeven aan de gepaste controle organen.

Automatisch Vlucht Controle Systeem:
Naast hun primaire functie, het besturen van de helikopter, staan de verschillende vluchtcomputers ook in voor de navigatiecapaciteiten van de NH-90 Nachtvlucht capaciteit:
Beide versies beschikken over een cockpit die compatibel is met het gebruik van NVG voor nachtvluchten. Daarnaast hebben ze een bescherming tegen ijsafzetting. De combinatie van het Automatische Vlucht Controle Systeem en de bescherming tegen ijsafzetting zorgen ervoor dat de NH-90 kan vliegen in slechte weersomstandigheden.

Communicatie middelen:
Beide Belgische versies zijn uitgerust met dezelfde V/UHF en HF radio's.

Nooddrijfsysteem:
Dit systeem laat toe om in geval van technische problemen boven water een veilige landing en evacuatie van de helikopter uit te voeren. De vier NFH toestellen zijn er permanent mee uitgerust, de TTH toestellen kunnen er, in geval van opdrachten boven water, mee worden uitgerust.

Hoist (hijslier):
Beide versies zijn uitgerust met een hoist die in vlucht 270 kg kan hijsen.

Cargo haak:
Met de cargo haak is het mogelijk om lasten extern te vervoeren.

Installatie van draagberries:
Het is mogelijk om binnen in de cabine tot 12 draagberries in te bouwen voor de evacuatie van slachtoffers.

Specificaties

Rotordiameter: 16.30 meter
Grootste lengte: 19,56 meter
Vervoerscapaciteit: 20 militairen of 12 brancards
Motoren: 2 stuks Rolls-Royce/Turbomeca RTM 322-01/9 of General Electric T700-T6E turboshafts
Max.snelheid: 291 km/h

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *